Afbeelding

Echte leerling mee tijdens praktijkbegeleiding wordt niet begrepen

Algemeen

Het verplicht toetsen van een leerling bij de praktijkbegeleiding roept veel vragen op. "In 2009 is besloten dat de categorie instructeurs die alleen aan verkeersdeelnemers mét een rijbewijs opleidingen geven ook onder de WRM vallen. Denk aan voorgezette directiechauffeurs-opleidingen, voortgezette motoropleidingen, brandweer, etc. Voor deze groep instructeurs is het zeer ingewikkeld om aan een leerling te komen zonder rijbewijs, het sluit ook niet aan bij de dagelijkse werkzaamheden en hebben veelal geen voertuig met dubbele bediening. Voorstel: de eis van een zgn. rijbewijs-leerling te laten vervallen, maar wel het lesonderwerp te laten bepalen door de examinator."

Aldus luidt bijvoorbeeld de reactie van Arjan Everink van motorrijdersvereniging KNMV op de KNMV. De reactie van Everink is een van de zestien zichtbare reacties (je kunt aangeven of je reactie voor iedereen te zien is of niet)  tijdens de zogeheten internetconsultatie over het wetsvoorstel voor een vernieuwde WRM. Everink – en hij staat daarin niet alleen – stelt vraagtekens bij het gegeven dag een praktijkbegeleiding (PB) in de nieuwe WRM niet meer met een willekeurig iemand mag plaatsvinden, maar altijd moet gebeuren met een echte leerling. "De gedachte bij de PB-begeleiding is een toetsing van didactische vaardigheden. Waarom zou dit niet met een collega kunnen?" vraagt hij zich onder meer af.

Niet veel keus

Ook H. Kobes van HTA Training en Advies begrijpt niet waarom er een echte leerling moet worden ingezet. "In mijn eigen situatie zou ik mogelijk mijn WRM bevoegdheid kunnen verliezen. Ik geef sinds begin jaren 90 vorige eeuw alleen maar voortgezette rijopleidingen, zowel op de openbare weg als op bijvoorbeeld een slipbaan. Daarnaast verzorg ik diverse trainingen in het kader van code 95, waar ik ook mijn bevoegdheid moet hebben. Tenslotte verzorg ik theorieopleidingen voor het behalen van het rijbewijs. Dus nooit een leerling die de praktijk in het echt moet halen. Hoe wordt daar mee omgegaan?  Ik sta hierin niet alleen. Kennelijk is hier niet of onvoldoende over nagedacht."

Een probleem

Annemieke Bakker van rijschool Annemieke laat weten: "Ik heb een beetje een probleem met de verplichting van een echte leerling bij de praktijkbegeleiding. Mijn doelgroep zijn mensen die al een rijbewijs hebben, mensen met rij- en/of angst, en ook mensen met autisme. Ik werk ook niet fulltime omdat deze doelgroep heel veel aandacht vergt, en ik mij volledig wil geven voor deze leerlingen. Ik heb dus niet heel veel keus uit een leerling die ik meeneem, en dan moet de leerling ook nog mee willen, wat mensen met rij- en faalangst of autisme vaak niet fijn vinden. En ik kan ze niet dwingen. Wat te doen als ik niemand heb die mee wil?"

De internetconsultatie is nog tot en met 26 augustus in te vullen. Bij de besluitvorming voor de definitieve nieuwe WRM worden de meningen meegewogen.

Afbeelding
Nieuw kentekenbewijs met aantal aanpassingen vanaf half juni uitgegeven 7 uur geleden
Hyundai werkt ook aan de ontwikkeling van auto's op waterstof.
Overheid werkt samen met Kia en Hyundai om auto's veiliger en duurzamer te maken 24 apr, 16:15
Afbeelding
Minister van der Wal: 'Nederland kan zich 130 km/uur niet veroorloven' 22 apr, 15:57
Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 19 apr, 14:08
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1