Logo rij-instructie.nl
Foto:

Belangrijke award voor Bob-campagne

De Bob-campagne heeft de 'Consistent Accent'-award in de wacht gesleept. Het is de eerste keer dat deze award naar een overheidscampagne gaat. De uitreiking wordt jaarlijks georganiseerd door Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN).

De Bob-campagne bestaat sinds 2001 en wordt steeds geüpdatet op basis van de nieuwste inzichten uit de wetenschap. Juryvoorzitter Jolanda Sap prees het concept dat door de jaren heen steeds bij de tijd gebleven is en door de inzet van vakkennis mensenlevens heeft gespaard.

De Bob-strategie
De campagne draagt een sociale norm uit en focust op het gewenste gedrag door het goede voorbeeld te laten zien. Daarnaast vormen commitment en consistentie een belangrijk onderdeel van de strategie. Dit laatste houdt in dat als je iets afspreekt - met jezelf en/of met anderen - je eerder geneigd bent je hieraan te houden. In de Bob-campagne stimuleren we dat met de zin 'Ben je Bob, zeg het hardop!'. Door in een situatie waar alcohol geschonken wordt uit te spreken dat je de Bob bent, wordt het makkelijker om niet te drinken. Dé kracht van de campagne.

Hans Peijs
Hoofdredacteur Rij-Instructie
Meer berichten