Logo rij-instructie.nl
Nederland. DEN HAAG, 01-07-2019 - Rij-instructeurs en mensen die zich gedupeerd voelen door rijschoolhouder Ferry Aalbregt uit Zoetermeer, demonstreren in Den Haag. Zij willen een vangnet voor kleine rijscholen en gedupeerde leerlingen en dat er strengere eisen komen om een rijschool te kunnen begin
Nederland. DEN HAAG, 01-07-2019 - Rij-instructeurs en mensen die zich gedupeerd voelen door rijschoolhouder Ferry Aalbregt uit Zoetermeer, demonstreren in Den Haag. Zij willen een vangnet voor kleine rijscholen en gedupeerde leerlingen en dat er strengere eisen komen om een rijschool te kunnen begin (Foto: Jiri Buller)

'De vrije marktwerking doet onze branche geen goed'

"Ik constateer dat de vrije marktwerking onze branche geen goed doet. We zijn er kennelijk niet volwassen genoeg voor. Alles is te laagdrempelig gemaakt."

Dit zegt Irma Brauers, secretaris van brancheorganisatie VRB, naar aanleiding van het faillissement van Verkeersschool Aalbregt. Zij beantwoordt een aantal vragen: 

Er wordt hier en daar geroepen om een garantiefonds. Had dat de problemen kunnen voorkomen?

"Nee, een garantiefonds met maximaal € 1.250.000 op jaarbasis had dit niet kunnen opvangen, zeker niet als je dit tegen de aantallen die nu overal worden geroeptoeterd wegzet. Dat zou namelijk inhouden dat iedere gedupeerde maximaal € 312,50 zou krijgen uitgekeerd. Dat is een druppel op een gloeiende plaat. Bovendien: een garantiefonds moet gefinancierd worden en dat kost tijd en geld en uiteindelijk moet de leerling dat betalen. En dat willen de prijsvechters en hun klandizie niet."

Wat is voor jou de belangrijkste conclusie na het debacle rond Aalbregt?

"Dat helaas alles wat aandragen wordt om tot een kwaliteitsimpuls te komen de nek wordt omgedraaid. Een voorbeeld: enerzijds wil men niet dat een product als RIS gehandhaafd blijft omdat men van mening is dat het CBR zich verre van het opleidingsbeuren moet houden, maar tegelijkertijd vindt men dat examinatoren tijdens de praktijkbegeleiding de rol moeten gaan vervullen van kwaliteitsverhoger. Is dat niet hetzelfde als bemoeien met de opleiding of tekort aan opleiding, kennis en kunde van de instructeur opvangen en op niveau tillen? Of heet dit dan opeens adviseur?"
"De enige organisatie die hiervoor mandaat moet krijgen, is juist het CBR. Het CBR heeft de tools om zaken op de juiste merites te beoordelen. Ze weten welke financiële zaken spelen, want een rijschool die iedere keer opnieuw juist op het randje of voortdurende rood staat in de rekening courant is bij het CBR bekend. En het CBR weet alles van de rijschool die met onbevoegde instructeurs en inferieure lesvoertuigen verschijnt, en ook wanneer men met leerlingen komt die aantoonbaar niet klaar zijn."

Snap jij waarom de politiek, of liever de minister, maar blijft weigeren om ingrijpende maatregelen te treffen terwijl er bijvoorbeeld in Duitsland en België allerlei maatregelen zijn genomen om de kwaliteit te verbeteren? Binnen de EU zijn er dus blijkbaar wel mogelijkheden?  

"Dat is inderdaad opvallend. Waarom mogen in Duitsland wel protocols aan de rijinstructeursopleidingen gesteld worden? Waarom mag men in België wel eisen stellen aan het vestigingsklimaat van een rijschool? Waar je drie brevetten moet halen alvorens je een eigen rijschool mag voeren! Niet dat dit ons streven is, maar als je niet eens debet en credit van elkaar kunt onderscheiden hoor je hier op voorbereid te worden. Ik vraag me oprecht af: wil men in Nederland dan het braafste jongetje van de klas zijn dat bang is om beperkingen op te leggen? Ik constateer dat de vrije marktwerking ook onze branche geen goed doet. We zijn er kennelijk niet volwassen genoeg voor. Alles is te laagdrempelig gemaakt."

In de reguliere editie van Rij-instructie staat een uitgebreid artikel over de vak van verkeersschool Aalbregt, waarbij de branchevoorzitters onder andere de vraag beantwoorden of op de puinhopen wellicht ook iets moois kan groeien. Rij-instructie ligt morgen bij de abonnees op de mat.
 

Hans Peijs
Hoofdredacteur Rij-Instructie
Meer berichten