Afbeelding

CBR moet eerst rommel opruimen en pas daarna kunnen beleidsmatige ambities worden ingevuld

Algemeen

Bij minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en bij het CBR zelf heerst optimisme dat de problemen rond de afdeling rijgeschiktheid aan het einde van jaar min of meer zijn opgelost. Dat betekent wel dat de organisatie alle zeilen moet bijzetten. Bovendien geldt dat het CBR eerst de rommel moet opruimen, voordat het kan werken aan beleidsmatige ambities.

Dit blijkt uit een brief van de minister aan de Tweede Kamer en een notitie van het CBR, waarbij in alle gevallen een onderzoek van de Galan groep de basis vormt. Dit adviesbureau heeft onderzoek gedaan naar de problemen bij het CBR en met name welke maatregelen moeten worden genomen om deze het hoofd te bieden en de belangrijkste conclusie is dat het CBR goed op weg is, maar dat het CBR 'echt alles op alles' moet zetten om de zaken aan het einde van dit jaar min of meer op orde te hebben.

Andere route
Het CBR zette aanvankelijk in op het oplossen van de problemen door zo snel mogelijk over te stappen naar stap naar het nieuwe ICT-programma. Op advies van de Galan groep is echter gekozen voor een andere route. "Er is gekozen over te stappen op een scenario dat voorziet in het beheerst opschalen van de productie van medische beoordelingen in het nieuwe systeem terwijl gelijktijdig het oude systeem in de lucht wordt gehouden. Daarbij zijn in januari alle aanvragen voor CDE rijbewijzen overgegaan naar het nieuwe systeem, gevolgd door de 75-plussers per 1 maart. Vanaf 1 juli zullen naar verwachting alle nieuwe aanvragen in het nieuwe, digitale, systeem worden verwerkt", laat de minister weten.

Genormaliseerde dienstverlening
Op dit moment heeft het prioriteit om, zo laat ze verder weten, de bedrijfsvoering op orde te krijgen zodat voor de burger straks weer sprake is van een genormaliseerde dienstverlening. "Dit zal soms op gespannen voet staan met bepaalde beleidsmatige ambities die het CBR raken. Ik realiseer mij dat hierin steeds een balans zal moeten worden gezocht waar het de productie van de divisie Rijgeschiktheid raakt", aldus Van Nieuwenhuizen.


.

Afbeelding
Minister van der Wal: 'Nederland kan zich 130 km/uur niet veroorloven' 22 apr, 15:57
Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 19 apr, 14:08
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2
Afbeelding
'Ik denk dat iedereen het erover eens is dat hogere-ordevaardigheden een structurele plek in de rijopleiding zullen moeten krijgen' 12 apr, 12:03 1