Afbeelding

Pilot: altijd groen voor nood- en hulpdiensten

actueel

Nood- en hulpdiensten krijgen in het verkeer automatisch groen licht met de innovatieve uitvinding 'GreenFlow for BlueLights' van Dynniq. Dat maakten Dynniq en samenwerkingspartner KPN onlangs bekend op het ITS European Congress in Eindhoven. In Helmond gaat deze slimme innovatie bijdragen aan het verlagen van het aantal verkeersongelukken met voorrangsvoertuigen (van o.a. nood- en hulpdiensten) en brengt ze sneller en veiliger op hun plaats van bestemming.

Met een druk op de knop, gaven opdrachtgevers provincie Noord-Brabant en de gemeente Helmond samen met technologiepartners Dynniq en KPN het startsein van een grote pilot die nood- en hulpdiensten (ambulance, brandweer, politie en logistiek dienstverleners) prioriteit geeft op kruispunten binnen de gemeente Helmond. Deze pilot is onderdeel van een landelijke uitrol van prioriteitsfacilitering in het kader van het samenwerkingsverband Talking Traffic. Met de door Dynniq ontwikkelde technologie 'GreenFlow for BlueLights' en de door KPN ontwikkelde KPN Data Services Hub, communiceren nood- en hulpvoertuigen die blauw zwaailicht voeren met de verkeerslichten op de route. Deze worden herkend als voorrangsvoertuig en krijgen vervolgens op verzoek prioriteit, zodat ze ongehinderd een kruispunt kunnen passeren.

Innovatie die ongelukken en slachtoffers voorkomt
In 2016 en 2017 vonden er in totaal 148 ongevallen met voorrangsvoertuigen plaats. De meest voorkomende ongevallen (25 procent) met voorrangsvoertuigen gebeuren op kruispunten met verkeerslichten binnen de bebouwde kom, waarbij het voorrangsvoertuig rood licht heeft en de andere weggebruiker groen. Omdat van de normale verkeersregels wordt afgeweken, is het weggedrag voor andere weggebruikers minder voorspelbaar met ongelukken en slachtoffers tot gevolg.
Cees de Wijs, CEO van Dynniq: "Dankzij de infrastructuur voor data-uitwisseling van Talking Traffic kunnen we innovatieve technologie implementeren die de samenleving veiliger en duurzamer maakt. We zijn er trots op dat we deze levensreddende pilot samen met onze partners mogelijk maken. Om ervoor te zorgen dat dit soort pilots ook opgeschaald kunnen worden, is het noodzakelijk dat de juiste voorwaarden geschapen worden die de benodigde partijen stimuleren om hiervoor grote investeringen te doen en co-creatie te omarmen."

Afbeelding
Minister Harbers wil gedoogconstructie zwaardere elektrische bestelwagens toch op 1 juli beëindigen 27 mrt, 04:23 1
Afbeelding
Bijna 60 procent automobilisten gebruikt mobiel apparaat achter het stuur 26 mrt, 14:46 2
Afbeelding
Nieuw tv-programma De Rijles volgt instructeurs en hun leerlingen 22 mrt, 14:33 8
Afbeelding
Belasting zware motorrijtuigen geldt vanaf april ook voor lesvrachtwagen 21 mrt, 15:16 1
Afbeelding
TLN: 'Gedoogregeling besturen zware elektrische bestelwagens met B-rijbewijs moet wetgeving worden' 20 mrt, 19:13 2
Afbeelding
Aandeel elektrisch in autoleasepark gegroeid naar kwart, maar vraag is 'Blijft dit zo doorgaan?' 19 mrt, 13:47 1