Afbeelding

Feetless Biking System is volgens rechter niet veilig

actueel

Een motor die is uitgerust met het zogeheten Feetless Biking System is niet veilig genoeg voor mensen die één of beide benen missen en daarom heeft het CBR terecht besloten dat Karel Hanse uit Albergen hierop geen rijtest mag doen.

Dit heeft de Rechtbank Overijssel vrijdag besloten in een zaak die was aangespannen door Karel Hanse en rijschoolhouder Anton Vos van Vos Verkeersschool in Tegelen.
Karel Hanse (63) wil motorrijden. Echt motorrijden welteverstaan, dus niet op een Piaggio MP3, met z'n drie wielen. Mooi hoor dat die niet omvalt, maar met echt motorrijden heeft dat niets van doen, vindt Hanse, die al sinds 1966 zijn linkerbeen moet missen vanwege botkanker. 

Geen volle seconde
Sinds 2005 werkt hij serieus aan het laten uitkomen van deze droom. Hij weet ook de oplossing voor het feit dat hij niet met beide benen aan de grond kan: een motor met zijwielen die automatisch uitklappen op het moment dat hij stilstaat. Zo'n systeem is er: het Feetless Biking System (FBS). Het duurt nog geen volle seconde (0,68 seconde om precies te zijn), voordat de motor stabiel op de extra wielen rust.
FBS is ontwikkeld in Duitsland en daar wordt deze toegestaan. Evenals in andere landen. Maar niet in Nederland en dat vind Karel Hanse belachelijk. Het CBR vindt dit systeem niet veilig genoeg en houdt de boel tegen.

Mr. Frank Visser
Hanse en Vos hebben de zaak destijds voorgelegd aan mr. Frank Visser van het tv-programma 'Frank Visser doet uitspraak'. Die liet toen onder andere weten dat de twee een goede kans van slagen zouden hebben in een rechtszaak. Die werd vervolgens aangespannen en is nu verloren. De rechtbank oordeelt dat het Feetless Biking System in 2017 uitgebreid is getest door deskundigen en ongeschikt was bevonden.

Discriminerend
Anton Vos heeft op social media gereageerd richting CBR, die hij verwijt discriminerend bezig te zijn. "Het laatste woord is hier nog niet over gesproken. Dit is in strijd met de rechten van de mens." Er is zes weken de tijd om in hoger beroep te gaan. Dat wil Vos graag, maar de financiële middelen ontbreken vooralsnog. 

 

Afbeelding
Minister Harbers wil gedoogconstructie zwaardere elektrische bestelwagens toch op 1 juli beëindigen 27 mrt, 04:23 1
Afbeelding
Bijna 60 procent automobilisten gebruikt mobiel apparaat achter het stuur 26 mrt, 14:46 2
Afbeelding
Nieuw tv-programma De Rijles volgt instructeurs en hun leerlingen 22 mrt, 14:33 8
Afbeelding
Belasting zware motorrijtuigen geldt vanaf april ook voor lesvrachtwagen 21 mrt, 15:16 1
Afbeelding
TLN: 'Gedoogregeling besturen zware elektrische bestelwagens met B-rijbewijs moet wetgeving worden' 20 mrt, 19:13 2
Afbeelding
Aandeel elektrisch in autoleasepark gegroeid naar kwart, maar vraag is 'Blijft dit zo doorgaan?' 19 mrt, 13:47 1