Afbeelding

Iedereen is het eens: RIS moet blijven bestaan. Maar hoe is nu de vraag

actueel

Iedereen die vandaag aanwezig was bij de bijeenkomst over de Rijopleiding in Stappen (RIS) in Leusden is vooralsnog gerustgesteld: het CBR wil niet van de RIS af, ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil RIS bij voorkeur behouden en natuurlijk willen alle RIS-instructeurs dat ook. Het probleem is dat het CBR volgens de huidige wetgeving zich niet mag bemoeien met RIS-activiteiten (behoudens het afnemen van examens) en dus, zo vindt eigenlijk iedereen, moet het idee zijn dat deze wettelijke barrières worden weggenomen. Daar gaat iedereen zich hard voor maken.

Het was een hete bijeenkomst, zeker in het begin. Door de inhoud van het bericht dat het CBR over de bijeenkomst op TOP Online had gezet, was grote onrust ontstaan onder RIS-instructeurs omdat volgens velen de suggestie werd gewekt dat het CBR van de RIS af wil. Dat is niet het geval, zo bleek al snel. Eigenlijk staan alle neuzen in dezelfde richting en dat is de richting dat RIS moet blijven bestaan. Sterker, de RIS kan zich volgens iedereen ontwikkelen tot het kwaliteitslabel in de branche.

Rol CBR
Alleen over de vraag hoe RIS zich verder moet ontwikkelen moet de komende periode worden overlegd. De brancheorganisaties VRB, BOVAG en FAM vinden dat het CBR een belangrijke rol moet spelen, maar de Landsadvocaat heeft laten weten dat dit wettelijk niet mag. Daarom wordt de komende tijd gezocht naar oplossingen.

Van groot belang
Volgens Ruud Rutten, voorzitter van de FAM, is het voortbestaan van de RIS van groot belang voor de broodnodige kwaliteitsinjectie in de branche en hij verwacht dat het ministerie meedenkt. "De sanctie is al gesneuveld en als dan de RIS ook nog zou ophouden te bestaan, dan worden we wel heel ver teruggeworpen. Gelukkig is iedereen het erover eens dat dat niet de bedoeling is. Ik hoop en verwacht dan ook dat het ministerie zal meewerken aan een oplossing."
Begin juni praten de drie brancheorganisaties met het CBR en het ministerie over de vraag hoe nu verder.

Afbeelding
Minister Harbers wil gedoogconstructie zwaardere elektrische bestelwagens toch op 1 juli beëindigen 27 mrt, 04:23 1
Afbeelding
Bijna 60 procent automobilisten gebruikt mobiel apparaat achter het stuur 26 mrt, 14:46 2
Afbeelding
Nieuw tv-programma De Rijles volgt instructeurs en hun leerlingen 22 mrt, 14:33 8
Afbeelding
Belasting zware motorrijtuigen geldt vanaf april ook voor lesvrachtwagen 21 mrt, 15:16 1
Afbeelding
TLN: 'Gedoogregeling besturen zware elektrische bestelwagens met B-rijbewijs moet wetgeving worden' 20 mrt, 19:13 2
Afbeelding
Aandeel elektrisch in autoleasepark gegroeid naar kwart, maar vraag is 'Blijft dit zo doorgaan?' 19 mrt, 13:47 1