CBR start campagne om meer ouderen op digitale snelweg te krijgen
actueelHoezo, ongelukkige planning. Juist nu het CBR onder vuur ligt vanwege een enorme overschrijding van het budget voor de nieuwe ICT-omgeving en er twijfels rijzen of het huidige systeem nog wel voldoet aan de huidige privacy-eisen, kondigt het een campagne aan om ouderen te stimuleren hun Gezondheidsverklaring online in te dienen.
Het CBR zet al lange tijd zwaar in op verdere digitalisering van de organisatie. Voor de enorme problemen rond de rijgeschiktheid werd er onder andere op gewezen dat het veel zou schelen wanneer zoveel mogelijk mensen dit traject online afleggen. "De online route versnelt het proces", aldus het CBR.Inmiddels stuurt 75 procent online de Gezondheidsverklaring in, maar onder ouderen (boven 75 jaar) is dat maar 35 procent. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2016, maar nog altijd vragen veel meer ouderen de Gezondheidsverklaring niet digitaal aan dan wel. "Hoewel op papier aanvragen mogelijk blijft, blijkt uit onderzoek van het CBR dat ouderen best bereid zijn digitaal te gaan, bijvoorbeeld als het sneller is."
Er wordt een media-campagne gevoerd in diverse tijdschriften en TV-gidsen en er komt een filmpje op tv-schermen in wachtkamers van zo'n duizend huisartsen.
Zembla
Inmiddels staat vanavond om 21.15 uur de tv-uitzending van Zembla waar binnen het CBR niemand naar uit op het programma. Zembla doet uitgebreid verslag wat er achter de schermen fout gaat, hoeveel dit de burger kost en wat het betekent voor de verkeersveiligheid.