Afbeelding

Dieptestudie ongevallen op30km/uur-wegen

actueel

SWOV is een dieptestudie gestart naar ongevallen op 30km/uur-wegen. De focus bij het onderzoek ligt op fiets-auto-ongevallen met een ernstige afloop.

Binnen de bebouwde kom is 30 km/uur een veilige snelheid voor het mengen van langzaam verkeer en snelverkeer. Bij een rijsnelheid van 30 km/uur is de kans op een dodelijk ongeval namelijk erg klein. Toch vielen er in 2017 44 verkeersdoden op 30km/uur-wegen. Volgens een analyse over de periode 2014-2016 was ongeveer de helft van de doden op 30km/uur-wegen een fietser. Bij een derde van de dodelijke ongevallen op 30km/uur-wegen was een auto de tegenpartij.

Met dit onderzoek wil SWOV inzicht krijgen in de factoren die een rol spelen bij het ontstaan en de afloop van fiets-auto-ongevallen op 30km/uur-wegen. Deze dieptestudie wordt uitgevoerd door het SWOV-team voor diepteonderzoek.

Afbeelding
Leerlingen tevreden over de wijze waarop rijscholen omgaan met lange reserveringstermijnen 7 uur geleden 5
Afbeelding
Nieuw kentekenbewijs met aantal aanpassingen vanaf half juni uitgegeven 25 apr, 16:15
Hyundai werkt ook aan de ontwikkeling van auto's op waterstof.
Overheid werkt samen met Kia en Hyundai om auto's veiliger en duurzamer te maken 24 apr, 16:15
Afbeelding
Minister van der Wal: 'Nederland kan zich 130 km/uur niet veroorloven' 22 apr, 15:57
Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 19 apr, 14:08
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16