Afbeelding

Dieptestudie ongevallen op30km/uur-wegen

actueel

SWOV is een dieptestudie gestart naar ongevallen op 30km/uur-wegen. De focus bij het onderzoek ligt op fiets-auto-ongevallen met een ernstige afloop.

Binnen de bebouwde kom is 30 km/uur een veilige snelheid voor het mengen van langzaam verkeer en snelverkeer. Bij een rijsnelheid van 30 km/uur is de kans op een dodelijk ongeval namelijk erg klein. Toch vielen er in 2017 44 verkeersdoden op 30km/uur-wegen. Volgens een analyse over de periode 2014-2016 was ongeveer de helft van de doden op 30km/uur-wegen een fietser. Bij een derde van de dodelijke ongevallen op 30km/uur-wegen was een auto de tegenpartij.

Met dit onderzoek wil SWOV inzicht krijgen in de factoren die een rol spelen bij het ontstaan en de afloop van fiets-auto-ongevallen op 30km/uur-wegen. Deze dieptestudie wordt uitgevoerd door het SWOV-team voor diepteonderzoek.

Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 19 apr, 14:08
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2
Afbeelding
'Ik denk dat iedereen het erover eens is dat hogere-ordevaardigheden een structurele plek in de rijopleiding zullen moeten krijgen' 12 apr, 12:03 1
Afbeelding
Nieuwe testvragen in theorie B met kort filmpje 11 apr, 16:56 1