Afbeelding

Verplichte rijtraining voor Uber-chauffeurs

actueel

Taxibedrijf Uber heeft maatregelen genomen om te zorgen dat hun chauffeurs niet langer dan een bepaald aantal uren achter het stuur zitten. Ook is de minimumleeftijd om als Uber-chauffeur in dienst te treden verhoogd naar 21 jaar. En Veilig Verkeer Nederland (VVN) is gestart met een nieuwe verkeerstraining voor Uber-chauffeurs. Deze training wordt door Uber verplicht voor alle chauffeurs onder de 25 jaar. In de training wordt gewerkt aan sociaal weggedrag en aan het versterken van de risico inschatting van de chauffeurs. Uber geeft aan dat zo'n 550 chauffeurs de verplichte training moeten doen. Chauffeurs die moeten deelnemen maar dat niet tijdig doen, worden gedeactiveerd.

Deze maatregelen heeft Uber genomen naar aanleiding van de verkeersongevallen waarbij vier doden in zes weken tijd waarbij een Uber-chauffeur betrokken was. Een ongeval in Amsterdam was zeer bizar, want hierbij raakte een 9-jarig meisje ernstig gewond waarna de chauffeur doorreed. Dat deed hij terwijl hij daarvoor ook al was doorgereden na een ongeval. 
Deze feiten waren aanleiding voor VVN om in gesprek te gaan met taxidienst Uber. In een positief en open gesprek zijn acties besproken om de verkeersveiligheid te waarborgen.

Meer verdienen
Sinds 2012 is Uber actief in Nederland en vanuit Amsterdam doorgegroeid naar andere steden. Wereldwijd is Uber te vinden in 67 landen. De keerzijde van het succes wordt duidelijk als we het bekijken vanuit het oogpunt van de chauffeur. Hoe meer je rijdt, hoe meer je kunt verdienen. Het risico om opgejaagd te worden ligt op de loer. Dat vertaalt zich in hard en onverantwoord rijgedrag. Bovendien gaat het vaak om jonge onervaren chauffeurs. VVBN laat weten: "Natuurlijk gaan wij niet over wetten – daar is de politiek voor – maar vanwege de verkeersveiligheid kunnen wij niet langer zwijgen. Er moet wat gebeuren.

Thijs Emondts, General Manager Uber Nederland is optimistisch over de impact van de training die Veilig Verkeer Nederland heeft opgesteld: "We zijn ervan overtuigd dat dit positief gaat bijdragen aan de verkeersveiligheid in de stad. Risico's juist inschatten is een essentieel onderdeel van veilige deelname in het verkeer, vooral in een drukke stad zoals Amsterdam. Maar hier blijft het niet bij: met de Gemeente Amsterdam en landelijke overheid kijken we naar verdere maatregelen om veiligheid van onze app en taxi-industrie verder te verbeteren."

Afbeelding
Minister Harbers wil gedoogconstructie zwaardere elektrische bestelwagens toch op 1 juli beëindigen 27 mrt, 04:23 1
Afbeelding
Bijna 60 procent automobilisten gebruikt mobiel apparaat achter het stuur 26 mrt, 14:46 2
Afbeelding
Nieuw tv-programma De Rijles volgt instructeurs en hun leerlingen 22 mrt, 14:33 8
Afbeelding
Belasting zware motorrijtuigen geldt vanaf april ook voor lesvrachtwagen 21 mrt, 15:16 1
Afbeelding
TLN: 'Gedoogregeling besturen zware elektrische bestelwagens met B-rijbewijs moet wetgeving worden' 20 mrt, 19:13 2
Afbeelding
Aandeel elektrisch in autoleasepark gegroeid naar kwart, maar vraag is 'Blijft dit zo doorgaan?' 19 mrt, 13:47 1