Afbeelding

LBKR praat met CBR over toetreding branchevoorzittersoverleg (BVO)

actueel

Binnenkort is er overleg tussen het CBR en de LBKR. Verreweg de belangrijkste vraag die LBKR gaat stellen is: kunnen wij op het moment dat we vereniging zijn aanschuiven bij het reguliere branchevoorzittersoverleg (BVO)? Daarvoor gelden criteria. Aan twee daarvan (minimaal een jaar aantoonbare belangenbehartiging en landelijke spreiding) lijkt de LBKR op voorhand te voldoen, maar de derde -aantoonbare invloed van de achterban- ligt mogelijk iets genuanceerder, vanwege het woord aantoonbaar. Op voorhand heeft LBKR-voorzitter Jos Post laten weten dat, als er één organisatie is die luistert naar de achterban, dat de LBKR is.

Dit blijkt uit antwoorden van het CBR op vragen van Rij-instructie over een mogelijke toetreding van de LBKR aan het BVO. De LBKR heeft besloten zich om te vormen naar een vereniging omdat dat meer kans biedt om te kunnen deelnemen aan alle overlegstructuren met de zogeheten stakeholders. De procedure is hiervoor in werking gezet en de verwachting is dat alles binnen een maand in kannen en kruiken is. En liefst meteen daarna wil de LBKR deelnemen aan het BVO, want hier worden belangrijke mededelingen gedaan en standpunten ingenomen. 
Het landelijke branchevoorzittersoverleg (BVO) is, zo laat het CBR weten, een overleg tussen (nu nog) vier partijen: BOVAG Rijscholen, FAM, VRB en CBR. Volgens de woordvoerster bekijken deze partijen nu of deze eisen nog steeds moeten gelden, waarbij het uitgangspunt haar is dat er geen zwaardere eisen komen. 

Uit het overleg
Zeven jaar geleden deed zich dezelfde discussie voor toen de VRB als nieuwe vereniging wilde toetreden tot het BVO. Het CBR en de FAM hadden hier geen problemen mee, maar BOVAG Rijscholen zag dit niet zitten en verzette zich met hand en tand tegen toetreding. Op een slecht moment stapte BOVAG Rijscholen zelfs uit het overleg. Pas nadat de VRB een door de leden gekozen bestuur had, mocht het meedoen en keerde BOVAG Rijscholen weer terug aan de onderhandelingstafel. Daar ging toen wel een jaar overheen.

Afbeelding
Minister van der Wal: 'Nederland kan zich 130 km/uur niet veroorloven' 20 uur geleden
Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 19 apr, 14:08
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2
Afbeelding
'Ik denk dat iedereen het erover eens is dat hogere-ordevaardigheden een structurele plek in de rijopleiding zullen moeten krijgen' 12 apr, 12:03 1