CBR zwaar onder vuur: chauffeurs gedupeerd door slechte service bij verlengen rijbewijs
actueelHet CBR ligt zwaar onder vuur door berichten in De Telegraaf over met name chauffeurs die door een slechte dienstverlening bij de verlenging van het rijbewijs. "Ik wist dat het daar rommelde, maar dat het zo uit de klauwen loopt dat mensen hun werk niet kunnen uitoefenen is natuurlijk schandalig", zegt bijvoorbeeld Hans van den Berg van Transport en logistiek Nederland (TLN).
Het CBR erkent dat het niet goed gaat. Woordvoerster Irene Heldens zegt in dezelfde krant dat 98 procent van de 650.000 beroepschauffeurs die vorig jaar hun rijbewijs wilden verlengden, deze binnen vier maanden hebben. Maar die 2 procent die het niet kreeg zijn er 2 procent teveel.
Het is al het zoveelste bericht van de ochtendkrant over chauffeurs die niet op tijd werden geholpen om hun rijbewijs te verlengen. Afgelopen zaterdag gingen alle registers open. 'Niet rijden, maar poetsen', luidt de kop boven het artikel waarin chauffeurs hun beklag doen dat ze door falen van het CBR hun werk niet kunnen uitoefenen.
Niet alleen het feit dat de termijn niet worden gehaald is aanleiding tot klachten, maar ook de slechte dienstverlening van het CBR is onderwerp van gesprek. Chauffeurs die boos opbellen worden , niet of slecht te woord gestaan en en chauffeurs die de ellende voor willen zijn en naar het hoofdkantoor in Rijswijk zijn gegaan, komen niet verder dan de receptie.
Hans van den Berg van de transportorganisatie TLN inventariseert momenteel hoe groot het probleem echt is en was verbaasd over het aantal reacties die hij kreeg. "Kun je nagaan hoe groot het probleem werkelijk is, als k er al tientallen krijg. Chauffeurs zijn niet van die schrijvers en klagers."
Het CBR laat weten de reacties erg naar te vinden en betuigt spijt en verwacht dat verbeteringen half 2019 merkbaar moeten zijn, zo laat Heldens in De Telegraaf weten. De belangrijkste oorzaak is dat er door de goede economie veel meer aanvragen zijn dan was voorzien.