Afbeelding

Prijs nieuwe lesauto veel belangrijker dan aanwezigheid ADAS

actueel

Ruim driekwart van de rijschoolhouders let bij de aanschaf van een nieuwe lesauto op de aanwezigheid van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Maar dat wil niet zeggen dat ADAS belangrijk is bij de aanschaf. In mate van belangrijkheid bij aanschaf scoort ADAS net iets beter dan de kleur van de auto, maar bijna drie keer lager in belangrijkheid dan de kosten van de auto.

Dit blijkt uit het onderzoek 'ADAS in de praktijk' dat de SWOV in opdracht van het CBR heeft opgesteld. Hiervoor zijn zowel rijschoolhouders als examinatoren ondervraagd. Doel is erachter te komen hoe deze twee beroepsgroepen aankijken tegen ADAS in het algemeen en tegen ADAS in het examen in het bijzonder.

Een aantal opvallende uitkomsten voor wat betreft de rijschoolhouders

- Ruim 90 procent van de lesauto's beschikt over Cruise Control, bijna drie op de vier zijn voorzien van Parkeersensoren, rond 30 procent beschikt over een Achteruitrijcamera en eveneens rond 30 procent beschikt over een navigatiesysteem dat continu de maximumsnelheid aangeeft van de weg waarop men rijdt en die waarschuwt wanneer er harder dan de limiet wordt gereden.
- Geavanceerde systemen die ongeveer in één op de vijf lesauto's zitten, zijn: Adaptive Cruise Control (ACC), Distance Alert (ook wel Forward Collision Warning genoemd), Automatic Emergency Braking (AEB) en Vermoeidheidsdetectie. Systemen waarnaar gevraagd is die nog in weinig lesauto's aanwezig zijn (één op de negen of minder), zijn: de Intelligente Snelheidsbegrenzer (ISA), de Dodehoekverklikker, Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist, Cross Traffic Alert en de Autopilot.

- Ongeveer 70 procent van de rijschoolhouders kiest bij aanschaf voor parkeersensoren en ongeveer 65 procent kiest voor Cruise Control. Verder zijn de Achteruitrijcamera en Dodehoekverklikkers populair. Bij deze twee systemen speelt geld echter, anders dan bij de eerste twee, wel een rol.

- Van de systemen die meestal niet uit te zetten zijn, geven de rijschoolhouders aan dat deze systemen ook aanstaan op het rijexamen.
- Van de systemen die wel aan en uit te schakelen zijn en die veel aanwezig zijn in lesauto's, zoals Cruise Control, geeft rond 2 procent van de rijschoolhouders aan dat deze altijd gebruikt wordt op het rijexamen.

- Een ruime meerderheid van de rijschoolhouders vindt het lesgeven in het gebruik van Parkeersensoren (ca. 80 procent), Cruise Control (ca. 65 procent) en de Achteruitrijcamera (ca. 62 procent) nuttig tot zeer nuttig.

- Rond 40 tot 50 procent van de rijschoolhouders vindt lesgeven in het gebruik van ACC, Distance Alert, AEB, Adviserende Maximumsnelheidsassistentie, Dodehoekverklikkers, Lane Departure Warning, Vermoeidheidsdetectie en Cross Traffic Alert nuttig tot zeer nuttig.

- Meer dan de helft van de rijschoolhouders met minimaal één lesauto met een bepaalde ADAS die aan- en uitschakelbaar is, geeft aan dat die ADAS nooit wordt gebruikt op het rijexamen, terwijl van dezelfde ADAS de rijschoolhouders zeggen dat die ADAS meestal (90 tot 70 procent) wel gebruikt wordt tijdens de rijlessen. Het gaat dan om een enkele keer tot altijd.
- Hoewel rijschoolhouders het geven van les in het rijden met een bepaald geavanceerd rijtaakondersteunend systeem doorgaans nuttig vinden en deze systemen regelmatig aanstaan tijdens de rijlessen, geeft maar rond 30 procent aan gepland rijles te geven in het rijden met dat desbetreffende rijtaakondersteunende systeem.

Een aantal opvallende uitkomsten voor wat betreft de examinatoren

- De rijexaminatoren zijn vrijwel unaniem van mening dat leerlingen opgeleid moeten worden in het rijden met de meest voorkomende vormen van ADAS. - Over het verplichtstellen van de meest voorkomende vormen van ADAS in auto's waarin examen wordt afgelegd, zijn de rijexaminatoren sterk verdeeld. - Op de vraag wie het meest verantwoordelijk is voor het leren rijden met ADAS zijn examinatoren niet duidelijk uitgesproken. De bestuurder zelf werd door de rijexaminatoren wat vaker als de meest verantwoordelijke bestempeld dan het CBR. De autofabrikant en de rijschoolhouder zaten daar tussenin.

- Bijna de helft van de rijexaminatoren weet nooit of vrijwel nooit welke ADAS in de lesauto aanwezig is.

- Weinig rijexaminatoren (nog geen 4 procent) vragen altijd of bijna altijd vooraf aan de kandidaat welke ADAS er in de lesauto zit. Als rijexaminatoren al weten welke ADAS er in de lesauto zit, dan is dat op basis van kennis die zij hebben over bepaalde merken en modellen.

- ADAS die aanstaat, wordt door de rijexaminatoren als een gegeven beschouwd.

- Bijna 90 procent geeft aan dat gebruik van Cruise Control maar bij enkele rijexamens getoetst wordt.

Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 10 uur geleden
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2
Afbeelding
'Ik denk dat iedereen het erover eens is dat hogere-ordevaardigheden een structurele plek in de rijopleiding zullen moeten krijgen' 12 apr, 12:03 1
Afbeelding
Nieuwe testvragen in theorie B met kort filmpje 11 apr, 16:56 1