De Stint.
De Stint.

Foutenfestival Stint; fabrikant vraagt faillissement aan

actueel

Rond de Stint is veel fout gegaan. Alles bij elkaar is er grote kans dat de Stint zijn langste tijd heeft gehad want de fabrikant heeft inmiddels het faillissement aangevraagd. "De beslissing van de minister is fataal geweest voor het bedrijf, niet het tragische ongeluk", zegt Edwin Renzen, eigenaar van Stint Urban Mobility, tegen de NOS. Inmiddels hebben volgens RTL Nieuws de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de Tweede Kamer van onvolledige informatie voorzien om de Stint van de weg te krijgen en eigen fouten te verbergen.

Dat meld RTL Nieuws vandaag op basis van eigen onderzoek. Het toedekken van eigen fouten begon volgens RTL op 20 september, de dag dat bij een ongeval met een Stint in Oss vier kinderen om het leven kwamen.
Volgens RTL Nieuws wilde de top van het ministerie direct na het ongeluk dat de Stint zou worden verboden en aan het einde van de dag was al een concept voor een verbod gereed. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kwam er naar aanleiding van het ongeval achter dat het toezicht had moeten houden op de Stints, maar dit was niet gebeurd.

Speciale bromfietsen
De Stint valt net als de Segway (een Stnt is in feite een Segway met een bak ervoor) in de categorie speciale bromfietsen. De ILT hoeft volgens de wet alleen te controleren of de voertuigen voldoen aan een aantal technische zaken. De grondige keuring van het hele productieproces werd geschrapt en er werd maar één voertuig getest. Volgens het ministerie was het genomen risico acceptabel, omdat er weinig speciale bromfietsen in gebruik zijn.

Prioriteit

In een reactie aan NU.nl laat een woordvoerder van ILT doorschemeren dat ze had ingeschat dat het risico niet groot zou zijn. "Wij hebben 160 onderwerpen onder onze hoede. We geven prioriteit aan de zaken die het grootste risico voor de samenleving met zich meebrengen, want we kunnen niet alles controleren. Daarom was er voor het ongeval geen aanleiding om de Stints te controleren", aldus de woordvoerder tegenover nu.nl.

Afbeelding
Minister Harbers wil gedoogconstructie zwaardere elektrische bestelwagens toch op 1 juli beëindigen 27 mrt, 04:23 1
Afbeelding
Bijna 60 procent automobilisten gebruikt mobiel apparaat achter het stuur 26 mrt, 14:46 2
Afbeelding
Nieuw tv-programma De Rijles volgt instructeurs en hun leerlingen 22 mrt, 14:33 8
Afbeelding
Belasting zware motorrijtuigen geldt vanaf april ook voor lesvrachtwagen 21 mrt, 15:16 1
Afbeelding
TLN: 'Gedoogregeling besturen zware elektrische bestelwagens met B-rijbewijs moet wetgeving worden' 20 mrt, 19:13 2
Afbeelding
Aandeel elektrisch in autoleasepark gegroeid naar kwart, maar vraag is 'Blijft dit zo doorgaan?' 19 mrt, 13:47 1