Afbeelding
Foto: VVN

Vermoeid achter het stuur? Neem een korte slaappauze

actueel

Vermoeidheid is een onderschat probleem voor automobilisten. Uit onderzoek blijkt immers dat één slapeloze nacht gelijk staat aan de invloed van 0.9-1.0 promille alcohol in je bloed. Dat is twee keer de wettelijke limiet voor ervaren bestuurders en ruim vijf keer de wettelijke limiet voor beginnende bestuurders. Vermoeide bestuurders hebben hierdoor 3 tot 8 meer kans op een verkeersongeval met letsel.

Deze waarschuwing stuurt Veilig Verkeer Nederland (VVN) uit in aanloop naar de grote uittocht van Nederlanders richting vakantieadres. De drukte in de weekenden is al begonnen, maar stijgt de komende weekenden tot absolute hoogte, met de weekenden van 3 en 10 augustus als absolute hoogtepunt.
Bekend is dat veel Nederlanders werken 'tot het gaatje', vervolgens is er de stress van het inpakken, daarna wordt hooguit een hazenslaapje gedaan, om er vervolgens 's nachts op uit te trekken. Maar, stelt VVB, dat is geen goed idee. Als vermoeide bestuurder zijn je handelingen minder accuraat. Je reageert trager op prikkels en hebt meer moeite met behouden van de koers. Ook maken slaperige bestuurders minder gebruik van de spiegels. Hierdoor ontstaat een gebrek aan overzicht.

Verkeersongevallen
Vermoeidheidsongevallen zijn niet alleen een kwestie van te lang achtereen doorrijden: ook slecht of te kort slapen, stress, of tijd van de dag kunnen vermoeidheid veroorzaken, stelt VVN. "Volgens een conservatieve schatting, gebaseerd op buitenlandse studies, is in 10 tot 15 procent van de ernstige verkeersongevallen sprake van vermoeidheid", aldus VVN.
Schokkend: Ongeveer 25 procent van zowel beroepschauffeurs als particuliere bestuurders zeggen ooit wel eens achter het stuur in slaap gevallen te zijn; ongeveer de helft geeft aan wel eens zeer vermoeid achter het stuur te hebben gezeten of bijna in slaap te zijn gevallen.

Powernap
"Als het aankomt op het voorkomen van vermoeidheid tijdens het rijden, wordt vaak dezelfde fout gemaakt. We kiezen sneller voor het onderdrukken van de symptomen, dan het bestrijden van de oorzaak. We zetten een raampje open voor frisse lucht, draaien de radio harder of vinden ons heil bij koffie en energiedrankjes" aldus VVN-directeur Alphons Knuppel. "De enige werkende optie is om de auto aan de kant te zetten voor een korte slaappauze. Dat kost hooguit een kwartier, de optimale lengte voor een powernap. Bij langer slapen kom je in een diepere slaap terecht waardoor je juist moe en duf wakker wordt. Wil je toch door blijven rijden, maak de reis dan met meerdere bestuurders. Dan kun je elkaar afwisselen.'

Afbeelding
Minister Harbers wil gedoogconstructie zwaardere elektrische bestelwagens toch op 1 juli beëindigen 27 mrt, 04:23 1
Afbeelding
Bijna 60 procent automobilisten gebruikt mobiel apparaat achter het stuur 26 mrt, 14:46 2
Afbeelding
Nieuw tv-programma De Rijles volgt instructeurs en hun leerlingen 22 mrt, 14:33 8
Afbeelding
Belasting zware motorrijtuigen geldt vanaf april ook voor lesvrachtwagen 21 mrt, 15:16 1
Afbeelding
TLN: 'Gedoogregeling besturen zware elektrische bestelwagens met B-rijbewijs moet wetgeving worden' 20 mrt, 19:13 2
Afbeelding
Aandeel elektrisch in autoleasepark gegroeid naar kwart, maar vraag is 'Blijft dit zo doorgaan?' 19 mrt, 13:47 1