Afbeelding

Rijbewijs nieuwe stijl: analyseer eerst en op basis van de data bepaal je of iemand veilig genoeg rijdt voor een rijbewijs

actueel

"Het klassieke rijexamen zou in de toekomst bijvoorbeeld plaats kunnen maken voor een analyse van iemands rijgedrag tijdens een vastgestelde proefperiode. Op basis van verzamelde data kunnen we opmaken of iemand veilig genoeg rijdt om een rijbewijs te krijgen. Data-analyse helpt ook om bestuurders scherp te houden nadat ze hun rijbewijs hebben behaald. Bijvoorbeeld door bestuurders op basis van data tips te geven om veiliger te rijden."

Dit zegt René Claesen, manager research & development bij het CBR, op de website veiligonderwegmetdeauto,.nl. Hierop staan onder andere interviews met betrokken personen over volledig zelfstandig rijden en Claesen antwoordt dit op de vraag in hoeverre nieuwe technologie beginnende en ervaren bestuurders helpen om ongelukken te voorkomen?

Er werden hem nog twee andere vragen gesteld waaruit blijkt welke richting het CBR denkt op te gaan:

Auto's en autorijden veranderen door rijhulpsystemen (ADAS) zoals adaptive cruise control, rijbaanassistentie en navigatie. Wat zijn de regels voor dit soort systemen binnen het rijexamen?

"Rijden met een navigatiesysteem is onderdeel van het huidige rijexamen. Andere actieve veiligheidssystemen moesten tot 2016 tijdens het examen uitgeschakeld zijn. Inmiddels mogen deze systemen aan staan mits ze geen rijtaken overnemen zoals een volautomatische inparkeerassistent. We willen nieuwe ontwikkelingen zoals ADAS een plek geven binnen het rijexamen. Hiervoor geldt 'mag het op de weg, dan mag het in het examen'. Rijexaminatoren krijgen extra training om daar goed mee om te leren gaan."

Gedeeltelijk zelfrijdende auto's passen in de ontwikkeling van ADAS. Maakt een volledig zelfrijdende auto een rijbewijs overbodig?

"Voorlopig is dat nog niet aan de orde. In Europees verband zien we wel dat Nederland voorop loopt met nieuwe technologie. Binnen Europa aarzelen veel rijexameninstituten over de effecten van gedeeltelijk zelfrijdende voertuigen. Toch is de verwachting dat de ZRA meer kansen dan bedreigingen brengt. Hiervoor is wel intensievere samenwerking tussen alle stakeholders nodig. In de toekomst ligt het voor de hand dat rijopleidingen en examinering steeds meer in elkaar schuiven. Van een momentopname verandert het rijexamen in een doorlopend proces van beoordelen en verbeteren. Een belangrijk onderdeel van leren rijden blijft 'learning by doing'. Jezelf verbeteren betekent niet dat je voorheen iets fout deed. Ook wat goed is kan beter. Nieuwe technologie kan daar bij helpen en een bijdrage leveren aan het vergroten van de verkeersveiligheid."

Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 15 uur geleden
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2
Afbeelding
'Ik denk dat iedereen het erover eens is dat hogere-ordevaardigheden een structurele plek in de rijopleiding zullen moeten krijgen' 12 apr, 12:03 1
Afbeelding
Nieuwe testvragen in theorie B met kort filmpje 11 apr, 16:56 1