Afbeelding

'Reacties op overlijden Henk Reinink zijn hartverwarmend'

actueel

Ruud Rutten, voorzitter van de FAM, is oprecht gegrepen door alle warme reacties uit de branche op het overlijden van Henk Reinink vorige week. "Het is hartverwarmend om op afstand te kunnen meelezen hoe collega-rijschoolhouders zich inzetten om ieder op haar of zijn eigen manier te laten blijken dat Henk een fijne collega was", schrijft hij onder meer in onderstaande column. 

Als voorzitter van de FAM wil ook ik namens de FAM de condoleance overbrengen aan de familie en nabestaanden van de heer Henk Reinink. Het is vreselijk om te moeten vernemen dat een collega op deze manier aan zijn einde moet komen.
Ik heb Henk persoonlijk niet gekend, maar ben bijzonder onder de indruk van alle reacties uit de branche. Het is hartverwarmend om op afstand te kunnen meelezen hoe collega- rijschoolhouders zich inzetten om op hun manier te laten blijken dat Henk een fijne collega was. Het overnemen van lessen en lopende examens is één. Maar dat zoveel collega's met groot respect spreken over Henk is bijzonder. Dit zegt veel over onze branche. Het zegt vooral dat veel collega's een hart van goud hebben en weten wat het woord collegialiteit betekent. Te vaak komt onze branche negatief in het nieuws. Te vaak wordt de rijinstructeur ondergewaardeerd en onderschat. Dit verschrikkelijke voorval laat echter zien dat rijinstructeurs voor elkaar klaarstaan en indien nodig een front vormen om leed te delen en samen te verzachten. 

Ode aan de instructeur
Tevens wil ik van deze gelegenheid gebruik maken om een kleine ode aan de instructeur te brengen. Ik weet maar al te goed wat het vak rijinstructeur inhoudt. Een rijinstructeur moet vele uren per dag 100 procent geconcentreerd zijn en kan het zich niet permitteren om 5 minuten niet op te letten in de huidige drukke en hectische wereld. Een rijinstructeur is bezig met verkeer, met de omgeving, met zijn kandidaat en met alles wat er verder voorvalt op de weg. Ook wordt een lesauto steeds minder geaccepteerd door andere weggebruikers en vaak agressief bejegend. Maar de rijinstructeur moet onder alle omstandigheden rustig blijven. Rustig naar zijn kandidaat en rustig naar zijn omgeving. Iedere dag gebeurt er wel iets waarvan ook een instructeur even flink van slag kan zijn. Maar hij kan niet even uitblazen of wegkijken, want het verkeer gaat verder in een razend tempo. En toch zijn rijinstructeurs vaak 10 uur per dag onderweg. Waarom? Omdat ze ondergewaardeerd worden en ons vak onderschat wordt. Omdat we in Nederland vrijheid van onderwijs en een vrij tarief belangrijker vinden dan onze rijinstructeur. Onze rijinstructeur die zich 10 uur per dag inzet voor veilig verkeer en probeert onze jeugd wat mee te geven zodat ze zich veilig en zelfstandig door het verkeer kunnen manoeuvreren. 
Onze rijinstructeur verdient beter.
Als Henk met al zijn kennis, ervaring en inzet voor de beginnende bestuurder dit zou lezen, zou hij dit zeker beamen. Ik ben dan ook trots en dankbaar op al deze collega's die nu klaar staan voor Henk en zijn naasten.
Ik wens namens alle FAM-leden dan ook nogmaals iedereen veel sterkte met het verwerken van dit immense verdriet.

Ruud Rutten,
voorzitter FAM

Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 13 uur geleden
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2
Afbeelding
'Ik denk dat iedereen het erover eens is dat hogere-ordevaardigheden een structurele plek in de rijopleiding zullen moeten krijgen' 12 apr, 12:03 1
Afbeelding
Nieuwe testvragen in theorie B met kort filmpje 11 apr, 16:56 1
Afbeelding
Aandeel elektrisch in totale wagenpark 14 procent 11 apr, 16:03 2