Steeds meer mogelijkheden maakt autorijden gevaarlijker
actueelEr wordt volop gewerkt aan de zelfrijdende auto, maar de schaduwkant van het verhaal wordt steeds donkerder. Die is dat steeds meer onderzoeken erop wijzen dat al die knopjes, handeltjes en mogelijkheden om te swipen te veel van het goede is voor de doorsnee automobilist. "Je dient de automobilist niet als die systemen niet samenwerken."
Dit zegt hoogleraar verkeersveiligheid aan de TU Delft alsook adviseur van het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek SWOV Marjan Hagenzieker tegen het NRC in een kritisch artikel over het steeds toenemende aanbod aan slimme snufjes in de auto. Zelf deed ze er ook onderzoek naar en in het onlangs verschenen uitgebreid onderzoek Cognitive Demands of Using In-Vehicle Infotainment Systems van de Universiteit van Utah staat het helder: teveel voorzieningen zijn "te afleidend om bediend te worden als de auto rijdt". Vooral de bediening van het navigatiesysteem kost zoveel tijd dat het gevaarlijk wordt.
Systemen werken niet samen
Hagenzieker zegt er in NRC het volgende over: "Er komen allerlei hulpmiddelen de auto in. Ze zijn voor een groot deel het gevolg van het ontwikkelingswerk voor de zelfrijdende auto. Maar je helpt de automobilist niet als die systemen niet samenwerken. Je auto waarschuwt je voor de dode hoek, er piept iets als je een snelheidslimiet overschrijdt, je krijgt een signaal als de afstand tot je voorligger te klein is, het navigatiesysteem praat tegen je en er komt ook een smsje binnen. Als dat niet gefilterd wordt, leidt al die informatie de aandacht af in plaats van dat je de automobilist helpt."