Met deze opgepimpte Ford Mondeo wilde BOVAG Rijscholen het nieuwe BGF onder de aandacht brengen. Dat gaat voorlopig niet door.
Met deze opgepimpte Ford Mondeo wilde BOVAG Rijscholen het nieuwe BGF onder de aandacht brengen. Dat gaat voorlopig niet door.

Eisen nieuw kwaliteitsbeleid voor honderden leden leden BOVAG stap te ver

actueel

Algemeen directeur van BOVAG Peter Niesink betreurt het zeer dat onlangs onder andere een aantal grote rijschoolhouders het lidmaatschap heeft opgezegd als gevolg van het nieuwe kwaliteitsbeleid. Onder hen is erevoorzitter Roger Keijbeck. De afgelopen weken zijn meerdere gesprekken geweest om de leden te bewegen binnenboord te blijven en eerder al werd als gevolg hiervan voorlopig een streep gehaald door aangekondigde wijzigingen in het BOVAG Garantie Fonds. "Het bleek dat ruim een derde van de BOVAG-leden niet aan deze eisen kon voldoen. Een deel heeft zelf die conclusie getrokken, een ander deel is door BOVAG opgezegd nadat bleek dat de onderneming niet aan de eisen kon voldoen", laat Niesink in een reactie weten. 

In een uitgebreid artikel dat vandaag in vakblad Rij-instructie verschijnt en dat voor een groot deel is opgetekend uit de mond van Roger Keijbeck blijkt dat vooral het BGF de gemoederen verhit houdt en de gelederen verdeelt. Vooral de afdracht aan het BGF die geldt voor alle particuliere rijopleidingen is een steen des aanstoots. In het artikel staat een samenvatting van de reactie van Peter Niesink, die 'not amused'is over de gang van zaken en die de komende periode gaat proberen de gelederen weer te sluiten. 

Hieronder staat de integrale weergave zoals die is opgetekend uit de mond van Peter Niesink.

"BOVAG staat voor een kwalitatief goede rijopleiding. Omdat dat bijdraagt aan hogere verkeersveiligheid. Daarom proberen wij samen met het afdelingsbestuur en de leden van de afdeling rijscholen al enkele jaren het CBR en de minister te overtuigen van maatregelen die nodig zijn om de kwaliteit en betrouwbaarheid van rijinstructeur en rijschool vast te stellen en te handhaven. Helaas heeft de minister daar tot recent geen gehoor aan gegeven. Vandaar dat we  als enige brancheorganisatie zelf zijn gaan doen, door strengere eisen te stellen aan het lidmaatschap, ten aanzien van de financiële gezondheid van de rijschool, de kwaliteit (onder andere uitgedrukt in een bovengemiddeld slagingspercentage) en ten aanzien van het opleidingsniveau en gedrag van instructeurs. Zo onderscheiden BOVAG-rijscholen zich in de markt."

"Wij vinden dat als ouders hun kind al op jonge leeftijd laten deelnemen aan het gemotoriseerde verkeer, rijschool en instructeurs daardoor een grotere verantwoordelijkheid dragen voor een goede rijopleiding, zorgvuldig en betrouwbaar in de omgang met deze jongvolwassenen zijn en dat investeringen die ouders en leerlingen doen, gewaarborgd moeten zijn. Zie daar de basis van de BOVAG-eis tot VOG en het garantiefonds".

"BOVAG-leden liepen hiermee voor de muziek uit. En dat is spannend in een markt met heel veel aanbieders en dus grote concurrentie, soms niet helemaal eerlijk bovendien. Het bleek dat ruim een derde van de BOVAG-leden niet aan deze eisen kon voldoen. Een deel heeft zelf die conclusie getrokken, een ander deel is door BOVAG opgezegd nadat bleek dat de onderneming niet aan de eisen kon voldoen. Overigens eisen die nu ook door de minister van I&M in haar recente Kamerbrief omarmd worden."

"BOVAG is een ledenorganisatie, bestuurders zijn leden en besluiten worden genomen door leden. De nieuwe kwaliteitseisen en de veranderingen in het garantiefonds zijn in diverse ledenbijeenkomsten bedacht en besproken. Dat er commotie is ontstaan over enkele vernieuwingen van het garantiefonds heeft naar ons idee niet zo zeer te maken met het garantiefonds zelf, maar met wantrouwen onderling en de al jarenlange controverses in de rijscholenbranche. Zie alleen al het bestaan van drie brancheorganisaties die samen slechts een vijfde van de branche verenigen, waarvan BOVAG er nu 650 vertegenwoordigt. Het feit dat de grotere, professionele rijscholen weinig eensgezind zijn, helpt niet om de belangen van deze branche goed te behartigen en gezamenlijk een vuist te maken tegen misstanden en een te laks optredende overheid."

"Het BOVAG verenigingsbestuur in samenwerking met het afdelingsbestuur rijscholen wil zich sterk blijven maken voor een goede rijschoolbranche in Nederland. Waarin we samen zorgen voor een goede rijopleiding voor leerlingen en waar ondernemers een eerlijke boterham kunnen verdienen. Maar daarvoor is nodig dat de rijscholenbranche de rijen sluit en gezamenlijk werkt aan kwaliteit. We juichen het toe als dat binnen BOVAG gebeurt, maar veel belangrijker is dat dat in elk geval samen gebeurt. Dat rijschoolondernemers niet via de media communiceren, maar met elkaar het gesprek aan gaan.
Om dat te bewerkstelligen hebben wij een adempauze ingelast ten aanzien de vernieuwing van ons garantiefonds. We blijven van mening dat het garantiefonds het juiste instrument is, om zekerheid te bieden aan leerlingen en hun ouders. De ingestelde lidmaatschapseisen blijven van kracht, waarbij wel zorgvuldig naar de uitvoering gekeken wordt en deze waar nodig wordt verbeterd.  En we zijn momenteel gesprekken aan het voeren met leden, met ondernemers die het lidmaatschap hebben opgezegd en met de organisaties FAM en VRB om een goed beeld te krijgen waar de overeenkomsten en verschillen liggen. En we bespreken met onze leden welke stappen we de komende periode moeten zetten om tot een sterk collectief te komen, dat zich in positieve zin onderscheidt in de markt. We doen dat met een team van mensen bestaande de leden van het afdelingsbestuur en enkele managers van BOVAG, met als spil de nieuwe branchemanager Christa Grootveld. Ons doel daarbij is om rijscholen bij elkaar te brengen, naar elkaar te luisteren, de rijen te sluiten en samen te werken aan de belangrijkste basisvoorwaarden voor veilige deelname aan het verkeer, namelijk een kwalitatief hoogwaardige opleiding, uitgevoerd door betrouwbare en goed opgeleide professionals. Als je als rijschool ondernemer ook dit doel onderschrijft, dan ben je van harte welkom om je erbij aan te sluiten."

Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 8 uur geleden
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2
Afbeelding
'Ik denk dat iedereen het erover eens is dat hogere-ordevaardigheden een structurele plek in de rijopleiding zullen moeten krijgen' 12 apr, 12:03 1
Afbeelding
Nieuwe testvragen in theorie B met kort filmpje 11 apr, 16:56 1