Examinatoren zijn wettelijk niet bevoegd om een rijbewijs op te vragen van een instructeur.
Examinatoren zijn wettelijk niet bevoegd om een rijbewijs op te vragen van een instructeur. Foto: CBR

Kamerlid Visser pleit voor WRM-pas met pasfoto

actueel

VVD-Kamerlid Barbara Visser wil dat minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu wil dat er op de WRM-bevoegdheidspas een pasfoto komt, zodat in één klap de identiteit van een instructeur kan worden vastgesteld. Nu is de WRM-pas alleen geldig in combinatie met een geldig rijbewijs en een examinator is wettelijk niet bevoegd dit rijbewijs op te vragen (Rij-instructie publiceerde hier gisteren over). Zij noemt dit een 'lacune' in de wetgeving.

Visser blijft de minister het vuur na aan de schenen leggen omdat zij hoe dan ook de kwaliteit van de rijscholenbranche wil verbeteren aangezien een slechte rijscholenbranche slecht is voor de verkeersveiligheid. De reden dat ze nu weer 14 vragen aan de minister heeft gesteld over de bevoegdheidspas is dat er mogelijk honderden – een schatting van branchevereniging VRB gaat uit van rond de 1200 – instructeurs zonder WRMN-pas lesgeven.
Visser wil ook weten hoever de arm van de wet reikt om onbevoegde instructeurs te kunnen verbieden om les te geven. Zij wil dat alles op alles wordt gezet om onbevoegde instructeurs de wind uit de zeilen te nemen en ze wil weten om hoeveel instucteurs het gaat.

De vragen die Visser heeft gesteld, zijn:
1 Heeft u kennisgenomen van de berichtgeving dat examinatoren van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (hierna CBR) vanaf 1 juli 2016 dagelijks de Wet rijonderricht motorrijtuigen (hierna Wrm)-bevoegdheidspas van rijinstructeurs zullen controleren? 1)

2 Herkent u de stelling dat er mogelijk enkele honderden Nederlandse rijinstructeurs zijn die zonder, met vervalste of met een verlopen Wrm-pas te werk gaan? Zo ja, welke maatregelen tot monitoring en controlering heeft u ondernemen of gaat u ondernemen om dit tegen te gaan en inzicht te krijgen in de omloop van vervalste Wrm-passen? Zo nee, waarom niet?

3 Deelt u de zorgen over wat deze fraudegevoeligheid betekent voor de kwaliteit van rijscholen en daarmee de verkeersveiligheid in Nederland? Deelt u de mening dat rijinstructeurs die onbevoegd rijles geven door onjuiste papieren een risico vormen voor de bekwaamheid en reputatie van rijscholen in heel Nederland? Worden leerlingen hiermee ook niet onnodig gedupeerd? Vormt dit geen risico voor de verkeersveiligheid in Nederland? Zo nee, waarom niet?

4 Hoe ver reikt de controle om rijinstructeurs met een verlopen WRM-pas te kunnen weren door te gaan met hun lespraktijken? Welke afspraken zijn er gemaakt met het CBR en het Innovam Branche Kwalificatie Instituut (IBKI) over de bestraffing en het weren van dergelijke louche rijinstructeurs?

5 Bent u bekend met het feit dat een WRM-pas alleen geldig is in combinatie met een geldig rijbewijs? Heeft u kennisgenomen van het feit dat bij een CBR-controle een instructeur kan weigeren zijn rijbewijs te laten zien? Erkent u dat daarmee de controle van het CBR niet sluitend kan zijn, versterkt door het feit dat op de WRM-pas geen pasfoto staat? Zo ja, bent u bereid om deze lacune op te lossen en kunt u hierbij ingaan op het besluit om voor de nieuwe WRM-pas geen pasfoto meer te eisen?

6 In hoeverre is wering uit de examenzaal en inname van sleutels voldoende om instructeurs zonder geldige Wrm-pas volgens u voldoende preventief en afschrikwekkend?

7 Zijn er geen aanvullende maatregelen noodzakelijk om ervoor te zorgen dat leerlingen erop kunnen vertrouwen en zelf ook kunnen controleren dat ze les krijgen van een bevoegde rijinstructeur?

8 Wat zijn de procedures als de rijinstructeur nog andere lesvoertuigen tot zijn beschikking

heeft? Welke melding wordt er dan aan wie gedaan? Wat betekent dit voor de leerlingen van dergelijke instructeurs?

9 Kunt u toelichten waarom er is gekozen voor een steekproefsgewijze controle? Waarom kan niet iedere CBR-examinator bij aanvang in de examenzaal de betreffende instructeur om de WRM-pas vragen?

10 Welke afspraken zijn er in dit kader ook met de politie gemaakt, aangezien zij ook wegcontroles houden specifiek gericht op rijinstructeurs (zie ook recente berichtgeving dat bij een grootschalige controle op de A6 twee op de drie rijschoolhouders hun zaken niet op orde hadden). 2)

11 Hoeveel rijinstructeurs heeft het CBR tot nu toe geconstateerd die geen of een ongeldige WRM-pas op zak hadden? Kunt u inzicht geven in de aantallen? Zo nee, wanneer kunnen de eerste cijfers worden verwacht?

12 Kunnen nu al voorlopige conclusies worden getrokken op basis van de steekproef die in Maastricht sinds 1 mei 2016 kracht is? Zo ja, welke zijn dat?

Hyundai werkt ook aan de ontwikkeling van auto's op waterstof.
Overheid werkt samen met Kia en Hyundai om auto's veiliger en duurzamer te maken 23 uur geleden
Afbeelding
Minister van der Wal: 'Nederland kan zich 130 km/uur niet veroorloven' 22 apr, 15:57
Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 19 apr, 14:08
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2