Afbeelding

Voorspelbaarheden uit theorie-examen verwijderd

actueel

Het theorie-examen deugt, maar er waren wel degelijk voorspelbaarheden. Alleen met voldoende kennis van de regels kun je slagen, stelt het CBR, dat de voorspelbaarheden inmiddels heeft verwijderd. Volgens RTL Nieuws zijn er tussen de tweehonderd en duizend vragen vanwege een zekere voorspelbaarheid geskipt. Hoe dan ook worden hiermee speed-theorieopleiders die 100 procent slagingskans garanderen, zoals altijdgeslaagd.nl, zoveel mogelijk aan banden opgelegd. "Door het aanleren van trucjes kun je dus niet slagen bij het CBR", laat het CBR dan ook monter weten.

Dat het theorie-examen voor het leeuwendeel deugt, is aangetoond in een onafhankelijk onderzoek dat het CBR heeft laten doen naar de eventuele voorspelbaarheid. RCEC, een samenwerkingsverband tussen de universiteit Twente en CITO voerde het onderzoek uit. De twee organisaties deden een uitgebreide data-analyse op de  vragenbank van het CBR, met daarin 4.500 vragen en 3.800 afbeeldingen. Van de 2.200 specifieke kenmerken die in de vragenbank voorkomen, kunnen er slechts 57 voorspelbaar zijn. En die zijn nog niet eens allemaal vervelend. "In het verkeer zijn deze voorspelbaarheden overigens niet altijd ongewenst. Er zijn verkeerssituaties die om bepaald gedrag vragen. Voorspelbaarheid bij een remweg die langer wordt of een gehandicapte voor laten gaan, is bijvoorbeeld niet ongewenst", aldus het CBR dat inmiddels alle voorspelbaarheden heeft verwijderd.

Nagelopen
Verder laat het CBR weten dat alle examens zijn nagelopen. "We troffen in geen enkel examen meer dan twee keer een voorspelbaarheid aan. Het onderzoek geeft het CBR echter wél handvatten om in de toekomst ongewenste voorspelbaarheid verder te voorkomen en wordt daarom jaarlijks herhaald." 
Zo heeft het CBR dankzij het onderzoek de beschikking over een meer uitgebreide checklist om examens samen te stellen zonder ongewenste voorspelbaarheden. Maar daar blijft het niet bij. "We ontwikkelen in hoog tempo nieuwe vragen en werken aan de invoering van nieuwe vraagtypes, die minder gevoelig zijn voor ongewenste voorspelbaarheid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan sleepvragen of 'meerdere antwoorden goed. Op de agenda staat ook onderzoek naar de doorontwikkeling van het onderdeel gevaarherkenning. Ook dáár kijken we uiteraard naar mogelijkheden om de toetsing zó in te richten dat het effect op de verkeersveiligheid maximaal is. Want dat is uiteindelijk het uitgangspunt voor alle CBR-examens."
 

Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 52 minuten geleden
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 23 uur geleden
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2
Afbeelding
'Ik denk dat iedereen het erover eens is dat hogere-ordevaardigheden een structurele plek in de rijopleiding zullen moeten krijgen' 12 apr, 12:03 1
Afbeelding
Nieuwe testvragen in theorie B met kort filmpje 11 apr, 16:56 1