Logo rij-instructie.nl
Met deze opgepimpte Ford Mondeo zou BOVAG Rijscholen een half jaar lang reclame maken voor het BGF. Daar kwam het niet van.
Met deze opgepimpte Ford Mondeo zou BOVAG Rijscholen een half jaar lang reclame maken voor het BGF. Daar kwam het niet van.

BOVAG stopt met BOVAG Garantiefonds voor rijscholen

  actueel

BOVAG Rijscholen stopt aan het eind van dit jaar met het BOVAG Garantiefonds voor rijscholen (BGF). Daarmee neemt de organisatie afscheid van één van haar kroonjuwelen. Op 31 december stopt de inning, waarna tot en met 31 december 2020 claims kunnen worden ingediend. Daarna is het over en uit met het BGF dat dan tien jaar heeft bestaan.

BOVAG Rijscholen heeft de laatste paar jaar enorm geworsteld met dit hoofdpijndossier. Op 12 september 2016 werd, na een lange voorbereiding, het vernieuwde BGF gepresenteerd aan de leden. De belangrijkste wijziging was dat de bijdrage per leerling niet langer 75 cent zou zijn maar 7,50 euro zou worden: tien keer zoveel dus. Dit is nodig om financiële klappen als gevolg van een eventueel faillissement van een lid op te vangen.

Promotie
Een meerderheid was daar voor en er was zelfs een speciaal bestickerde auto waarmee promotie voor BOVAG en het vernieuwde BGF zou worden gemaakt. Maar het feest ging niet door. Nadat op vragen van voormalig BOVAG-lid Theo Vuijk (van verkeersschool Fly-Over en columnist van Rij-instructie) bleek dat dit bedrag ook zou moeten worden betaald voor iedere brommer-leerling (de meeste leden bleken hiervan niet op de hoogte), verdween het enthousiasme, waarna het bestuur besloot het voorstel in te trekken. Nu, drie jaar later, blijkt dat er binnen de afdeling geen draagvlak is voor de hogere afdracht en die is noodzakelijk. "Bovemij en BOVAG hebben sinds de eerste meldingen over onvoldoende dekking meerdere toekomstbestendige alternatieven uitgebreid onderzocht en getoetst, maar een forse verhoging van de inleg bleek linksom of rechtsom noodzakelijk", laat BOVAG weten. 

Sinds 2010
Het BGF is sinds 2010 in de lucht en was bedoeld om BOVAG-rijscholen meer onderscheidend vermogen te geven in een overvolle markt waar volgens BOVAG faillissementen ' aan de orde van de dag zijn.' 
"De betrouwbaarheid van BOVAG werd zo vertaald naar een geruststelling voor ouders en leerlingen. De regeling heeft zich in de afgelopen jaren bewezen, maar is ook ten onder gegaan aan eigen succes. In de afgelopen jaren is substantieel meer uitgekeerd dan aan inkomsten is ontvangen. 

Hans Peijs
Hoofdredacteur Rij-Instructie
Meer berichten