Logo rij-instructie.nl
Foto:

Voormalig topman ProRail Eringa gaat puin ruimen bij CBR

  actueel

Minister Van Nieuwenhuizen grijpt, nadat ze de organisatie eerder al onder curatele stelde, andermaal hard in bij het CBR. Pier Eringa, voormalig topman van ProRail, wordt ingevlogen om puin te ruimen, of, zoals de minister het noemt, om 'operationele deskundigheid' toe te voegen. Eerder al is de directie van het CBR versterkt en zijn managers vervangen.
Vanavond legt Van Nieuwenhuizen in de Tweede Kamer verantwoording af over onder andere deze beslissing. Inmiddels is duidelijk dat het CBR er vanuit gaat dat de problemen bij de afdeling rijgeschiktheid - hierover zijn de grootste zorgen - op zijn vroegst medio 2020 en in het uiterste geval zelfs een jaar later zijn opgelost.

De directie van het CBR is momenteel niet op volle sterkte. Op 1 januari trad Jan Jurgen Huizing aan als directeur Bedrijfsvoering, maar alle problemen leidden er ook toe dat algemeen directeur Petra Delsing eerst in de luwte werd geparkeerd en sinds 1 augustus is verdwenen. Er wordt gezocht naar een nieuwe algemeen directeur. Van Nieuwenhuizen verwacht dat deze voor het einde van het jaar is benoemd, maar intussen moeten er nu snel slagen worden gemaakt. Om die reden wordt Eringa tijdelijk aan de directie toegevoegd.

Drastische maatregelen
Sinds deze zomer wordt de directie al ondersteund door de directeur van ABDTOPConsult en voormalig topambtenaar Hans van der Vlist en de ICT-afdeling én het management van de divisie Rijgeschiktheid zijn onlangs vervangen. Het feit dat er nu drastische maatregelen worden genomen, stemt ingewijden in de branche tot hoop dat er nu eindelijk licht aan het einde van de tunnel is.

Tweede Kamer
Vanavond kruist Van Nieuwenhuizen voor de zoveelste keer de degens met de Tweede Kamer (vanaf 19.30 uur) over het hoofdpijndossier CBR. Het CBR moet maandelijks aan de minister rapporteren en van de laatste verslagen is ze (weer) niet blij geworden. Het CBR prognosticeert zeer voorzichtig over de termijn dat de problemen zijn opgelost en De Galangroep (het bedrijf dat toetst of het CBR goed op koers ligt) vindt dit logisch. De minister laat het vooralsnog bij deze constatering.
Intussen moet het CBR wél meer opheldering verschaffen over de ontwikkeling van het aantal verlopen rijbewijzen en, zo laat de minister weten, "de informatievoorziening van het CBR aan de minister heeft nog ene verbetering nodig."

Herziening
De SWOV is inmiddels gevraagd om uit te zoeken of het stelsel van (medische) rijgeschiktheid niet toe is aan herziening. Volgens de minister zijn verschillende varianten mogelijk en zij laat zich niet uit welke optie haar voorkeur heeft. Eind oktober zal de SWOV haar bevindingen presenteren, waarna deze met alle betrokkenen wordt doorgenomen. Het is daardoor niet te verwachten dat, als het komt tot een stelselherziening (en dat is wel de verwachting), deze snel zal zijn ingevoerd.

Hier kunt u de plenaire vergadering in de Tweede Kamer volgen.

 
 

Hans Peijs
Hoofdredacteur Rij-Instructie
Meer berichten