Afbeelding

Afschaffing rijbewijskeuring 75-plusser is reële optie

actueel

Verkeersminister Van Nieuwenhuizen staat in principe niet afwijzend tegenover afschaffing van een verplichte keuring voor 75-plussers voor het verlengen van het rijbewijs. Maar dat gebeurt alleen als de verkeersveiligheid geen gevaar loopt. "Als blijkt dat het afschaffen van die keuring niet zorgt voor een verminderde verkeersveiligheid moeten we dit serieus onderzoeken", zei ze vanmiddag in het Kamerdebat over het CBR.

Van Nieuwenhuizen deed deze toezegging na aandringen van 50Plus en het CDA. Deze partijen, maar eigenlijk geldt dat voor alle partijen, zijn helemaal klaar met de problemen bij de afdeling rijgeschiktheid bij het CBR en de gevolgen hiervan voor ouderen. 75-plussers moeten een nieuw rijbewijs aanvragen en daarvoor hebben ze een gezondheidsverklaring nodig. De keuringen die hiermee gepaard gaan, leggen al maandenlang een exorbitante druk op het CBR. Door afschaffing van de regeling kan deze aanzienlijk worden verlicht. De mogelijkheden worden daarom door de minister onderzocht.

160,000 mensen
De minister liet eerder al weten te willen onderzoeken of 75-plussers maximaal een jaar kunnen doorrijden zonder keuring en verlenging van hun rijbewijs. Hiermee denkt zij 160.000 mensen te kunnen helpen zodat de druk bij het CBR afneemt. Over twee weken laat ze aan de Tweede Kamer weten of deze maatregel kan worden ingevoerd. Onderdeel van het onderzoek is of het CBR het allemaal aankan of omdat de chaos van dit moment andermaal ongewenst groter wordt.

Groter risico na 70ste
Volgens onderzoek van de SWOV in 2011 loopt het risico van automobilisten om bij een ernstig ongeval betrokken te raken gestaag op tussen het 70e en 75e jaar. Deze stijging wordt slechts voor een deel veroorzaakt door een afname van de rijgeschiktheid. Een belangrijke andere oorzaak is het toenemen van de kwetsbaarheid met de leeftijd, waardoor een ongeval vaker ernstig afloopt, dat wil zeggen met ten minste één dode of ernstig verkeersgewonde als gevolg.

Weinig mensen afgekeurd
In hetzelfde onderzoek staat dat uit cijfers van het CBR blijkt dat maar weinig bestuurders definitief worden afgekeurd. Als men wordt afgekeurd is dat meestal vanwege een beroerte, dementie of progressieve chronische oogaandoeningen (zoals staar). De meeste bestuurders worden goedgekeurd of krijgen een hulpmiddel (veelal en bril) voorgeschreven.

Afbeelding
Minister Harbers wil gedoogconstructie zwaardere elektrische bestelwagens toch op 1 juli beëindigen 27 mrt, 04:23 1
Afbeelding
Bijna 60 procent automobilisten gebruikt mobiel apparaat achter het stuur 26 mrt, 14:46 2
Afbeelding
Nieuw tv-programma De Rijles volgt instructeurs en hun leerlingen 22 mrt, 14:33 8
Afbeelding
Belasting zware motorrijtuigen geldt vanaf april ook voor lesvrachtwagen 21 mrt, 15:16 1
Afbeelding
TLN: 'Gedoogregeling besturen zware elektrische bestelwagens met B-rijbewijs moet wetgeving worden' 20 mrt, 19:13 2
Afbeelding
Aandeel elektrisch in autoleasepark gegroeid naar kwart, maar vraag is 'Blijft dit zo doorgaan?' 19 mrt, 13:47 1