Afbeelding

'Hoe sneller autonome auto's worden ingevoerd, hoe beter het is'

actueel

De conclusie van het zogeheten Europese MAVEN-project is dat de verwachte voordelen van geautomatiseerde voertuigen op het gebied van veiligheid, doorstroming en duurzaamheid inderdaad behaald kunnen worden. De drempel voor de invoer van zelfrijdende auto's in de stedelijke omgeving is hiermee verkleind. En dus geldt: hoe sneller zelfrijdende auto's worden ingevoerd, hoe beter het is.

Dit stelt het bedrijf Dynniq, dat de projectcoördinator is van het Europese consortium dat de afgelopen 3 jaar aan het project heeft gewerkt met subsidie van het Horizon 2020 Research and Innovation Framework Programme in opdracht van de Europese Commissie. Robbin Blokpoel van Dynniq zegt erover: "Ons doel was het verhogen van de efficiëntie en veiligheid van het verkeer door gebruik te maken van nieuwe mogelijkheden met geautomatiseerde voertuigen. Er bestaan twijfels of autonome voertuigen in de stad geen extra problemen veroorzaken, maar doordat we de communicatie tussen de voertuigen onderling en tussen de voertuigen en de wegkant uitgebreid hebben, zijn de drempels voor een veilige en efficiënte integratie van zelfrijdende auto's in het stadsverkeer weggenomen."

Symbiose van verkeersmanagement en geautomatiseerde voertuigen

Door een symbiose te creëren tussen het voertuig en de infrastructuur kan een kruising veel efficiënter worden gebruikt. Het voertuig krijgt bij het naderen van een kruising advies over snelheid en rijstrook om zonder te hoeven stoppen de kruising te passeren. Het voertuig geeft informatie terug over het opvolgen van dat advies en op basis hiervan optimaliseert de verkeersregelaar de flow op de kruising. Blokpoel: "Ons systeem is meerdere malen met succes getest in echte verkeerssituaties, onder andere in Helmond."

Een effectieve groene golf en 15 procent minder CO2 uitstoot

Naast tests in het echte verkeer heeft MAVEN ook simulaties gedaan om de impact op een stad als geheel te onderzoeken. Wanneer alle voertuigen autonoom zijn, werden de volgende resultaten geboekt: de gemiddelde wachtrijlengte nam 39% af dankzij het vormen van pelotons. De symbiose van de verkeersregelaar met het voertuig leidde tot 27% minder verliestijd. Wanneer het geheel in een corridor wordt ingezet kan een groene golf gecreëerd worden, die dankzij de communicatie met de voertuigen veel effectiever is dan een traditionele groene golf. Daarbij werd de gemiddelde wachtrijlengte 73% korter, was er 47% minder verliestijd en 15% minder CO2 uitstoot.

Versnelde invoer zelfrijdende auto's

"Hoe sneller zelfrijdende auto's worden ingevoerd, hoe eerder we de voordelen hiervan kunnen ervaren", aldus Blokpoel. "We hebben ook een roadmap ontwikkeld voor de introductie van geautomatiseerd verkeer. Deze ondersteunt wegbeheerders bij het begrijpen van toekomstige veranderingen in hun rol en in de taken van verkeersmanagement. Voor de industrie zijn nu de randvoorwaarden aanwezig om de software te ontwikkelen die nodig is om snel de volgende stap te zetten."

Afbeelding
Minister Harbers wil gedoogconstructie zwaardere elektrische bestelwagens toch op 1 juli beëindigen 27 mrt, 04:23 1
Afbeelding
Bijna 60 procent automobilisten gebruikt mobiel apparaat achter het stuur 26 mrt, 14:46 2
Afbeelding
Nieuw tv-programma De Rijles volgt instructeurs en hun leerlingen 22 mrt, 14:33 8
Afbeelding
Belasting zware motorrijtuigen geldt vanaf april ook voor lesvrachtwagen 21 mrt, 15:16 1
Afbeelding
TLN: 'Gedoogregeling besturen zware elektrische bestelwagens met B-rijbewijs moet wetgeving worden' 20 mrt, 19:13 2
Afbeelding
Aandeel elektrisch in autoleasepark gegroeid naar kwart, maar vraag is 'Blijft dit zo doorgaan?' 19 mrt, 13:47 1