Logo rij-instructie.nl

Animatie toont dat nog veel vragen zijn te beantwoorden over zelfrijdende auto

  actueel

Een nieuwe animatie waar het CBR aan heeft meegewerkt laat zien dat het lastig is om te bepalen wie verantwoordelijk is bij een ongeval met een zelfrijdende auto. Is dit de bestuurder, de ontwerper, de beleidsmakers, andere weggebruikers? En voelen diegenen zich ook verantwoordelijk voor het gedrag van het voertuig? En wie moet kennis hebben van de software?

Deze en andere vragen worden onderzocht in het project Meaningful Human Control' (Zinvolle menselijke controle), waarin methodieken, beleid en regelgeving om innovatie in zelfrijdende auto's te bevorderen.
Het CBR wil met de animatie bestuurders aan het denken zetten. "Wat betekent de zelfrijdende auto nu voor de verantwoordelijkheid van de bestuurder, de ontwerper en de beleidsmaker?"

Autonoom rijdende voertuigen worden onderverdeeld in vijf levels. Level 1 staat voor beperkte rijtaakassistentie. En level 5 staat voor volledige automatisering. "Maar wat moet de mens nu wel of niet gaan doen bij welke level? Moeten we meer kennen en kunnen? Of juist minder? Wat is ervoor nodig om in de zelfrijdende auto te kunnen rijden? En wie is er verantwoordelijk als het mis gaat?", zijn onder andere vragen die worden onderzocht door de projectgroep.

Het CBR werkt in het project samen met: Toyota Europe, Achmea Royal Haskoning DHV, Transdev, ANWB, Langerak Van Roest Advocaten, Connekt, CBR, SWOV, AMS Institute, Rijkswaterstaat, Nationale Nederlanden, RDW, AMS, NWO en TU Delft.
Hier kunt u de animatie bekijken.

Hans Peijs
Hoofdredacteur Rij-Instructie
Meer berichten