Logo rij-instructie.nl
De rijscholenbranche was in  groten getale aanwezig bij het afscheid van Henk Reinink.
De rijscholenbranche was in groten getale aanwezig bij het afscheid van Henk Reinink. (Foto: Hans Peijs)

Instructeurs vragen bij CBR aandacht voor tweede gaspedaal en start-stopsysteem

  actueel

De rijschoolhouders die zich hebben verenigd in Rijscholen Belang Kring 32 (RBK 32, regio Gooi en Almere) hebben bij het CBR aandacht gevraagd voor het tweede gaspedaal in de lesauto en voor de uitdagingen van het start-stopsysteem. Zeker nu gebleken is dat de vorig jaar op 1 mei tijdens een rijles omgekomen instructeur Henk Reinink mogelijk niet zou zijn verongelukt met een extra gaspedaal, is hier alle aanleiding voor.

Dit laat rijschoolhoudster Brigitte Halberstadt uit Almere weten. Zij onderhoudt namens de branche contact met de weduwe van Henk Reinink, die op 1 mei vorig jaar overleed bij een tragisch ongeval in zijn lesauto op een spoorwegovergang aan de Herenstraat in Bussum en vanuit dien hoofde is zij op de hoogte gesteld van een deel van de inhoud van het politierapport dat is opgemaakt na het ongeval (het rapport zelf is niet vrijgegeven). Er is gebleken dat de motor op de spoorwegovergang stil kwam te vallen. Daarna maande Reinink zijn leerlinge direct uit de wagen te stappen, waardoor de automatische handrem in werking werd gezet. Met zijn hand probeerde Henk Reinink vervolgens nog gas te geven op het gaspedaal, maar de trein was te snel bij hem.

Ervan leren
Halberstadt heeft de bevindingen uit het rapport doorgespeeld naar haar collega's met als doel om ervan te leren. Bovendien heeft ze het CBR gevraagd om met nieuwe richtlijnen te komen. Een groot deel van de lesauto's is uitgerust met een tweed gaspedaal, maar dit is op vrijwillige basis. Bovendien moet het gaspedaal worden verwijderd of 'uit gezet' tijdens het examen. De reden is dat dit derde pedaal niet strookt met de arbo-eisen.

Nog geen reactie 
Tot op heden is er vanuit Rijswijk geen reactie gekomen. "Ik heb een brief geschreven aan de directeur en aan de examenmanager van Kring 32 om hiervoor aandacht te vragen, maar op beide heb ik nog geen antwoord", zegt Halberstadt teleurgesteld.
 

Hans Peijs
Hoofdredacteur Rij-Instructie
Meer berichten