Afbeelding

Reorganiseren en automatiseren gaan bij CBR slecht samen

actueel

Het CBR kan nog wel wat leren, qua planning. Want door én een reorganisatie door te voeren bij Rijgeschiktheid én een ambitieus automatiseringsproject op te zetten bij dezelfde divisie terwijl het ook nog eens razend druk is, snijdt het zichzelf lelijk in de vingers. In elk geval vindt verkeersminister Van Nieuwenhuizen dit 'achteraf erg ambitieus.'

Het CBR is bezig met een grootscheepse automatiseringsslag en klopt zichzelf hiervoor nu en dan op de borst. Bijvoorbeeld op 20 november liet het CBR op de eigen site weten dat het een belangrijke stap in de vernieuwing had gezet. Dat zal best, maar menigeen vraagt zich intussen af of het CBR niet wat al te rigoureus inzet op automatisering en digitalisering, vooral bij de medische procedures.

Herkennen
Onder anderen rijschoolondernemer en columnist van Rij-instructie Theo Vuijk van rijschool Fly-Over in Den Haag stoort zich al maandenlang aan de, wat hij vindt, chaos bij deze afdeling en sinds gisteren weet hij dat ook de leden van de Tweede Kamer en de minister zich hierin herkennen. Gisteren lag het CBR in elk geval zwaar onder vuur in de Kamer vanwege de lange wachttijden bij rijgeschiktheid. Het CBR hanteert als norm dat een rijgeschiktheidsprocedure binnen vier maanden moet zijn afgerond, maar daar slaagt het volgens eigen zeggen in ongeveer 5 procent van de gevallen (rond 20.000 personen) niet in. En dat zijn natuurlijk de verhalen die naar buiten komen. Vandaag nog stond in De Telegraaf onder de kop 'Thuiszitten door CBR'  een artikel waarin Marianne van Staveren vertelt dat ze al maanden wacht. Woordvoerster Irene Heldens vertelt in hetzelfde artikel "Het is gewoon vreselijk druk en daardoor duurt alles langer."

Te ambitieus
Dit is koren op de molen van de criticasters. Dat het druk is kan, maar om er dan ook nog een automatiseringsslag overheen te gooien, dat vinden de Kamerleden en ook de minister wat al te ambitieus." Cem Laçin (SP) zei bijvoorbeeld dat de cocktail niet deugt: "Automatisering is bij de overheid doorgaans al geen succes en dan wordt er ook nog eens gereorganiseerd. Hoe kan dat samen gaan?"

Bovenop
Hij vraagt zich ook af of de minister wel de regie voert, maar die kritiek slaat Van Nieuwenhuizen in de wind. "We zitten er bovenop en hebben aanbevelingen gedaan die worden opgevolgd. Het CBR doet er alles aan om alles zo goed mogelijk op te pakken, maar ik vind zelf ook dat automatisering en tegelijkertijd reorganiseren achteraf erg ambitieus. Maar het CBR  gaat dit goed afmaken ", is haar rotsvaste overtuiging.  

Afbeelding
Minister Harbers wil gedoogconstructie zwaardere elektrische bestelwagens toch op 1 juli beëindigen 27 mrt, 04:23 1
Afbeelding
Bijna 60 procent automobilisten gebruikt mobiel apparaat achter het stuur 26 mrt, 14:46 2
Afbeelding
Nieuw tv-programma De Rijles volgt instructeurs en hun leerlingen 22 mrt, 14:33 8
Afbeelding
Belasting zware motorrijtuigen geldt vanaf april ook voor lesvrachtwagen 21 mrt, 15:16 1
Afbeelding
TLN: 'Gedoogregeling besturen zware elektrische bestelwagens met B-rijbewijs moet wetgeving worden' 20 mrt, 19:13 2
Afbeelding
Aandeel elektrisch in autoleasepark gegroeid naar kwart, maar vraag is 'Blijft dit zo doorgaan?' 19 mrt, 13:47 1