Afbeelding

Vrachtwagenheffing levert eerder meer dan minder doden op

actueel

Een vrachtwagenheffing is eerder slechter dan beter voor de ontwikkeling van het aantal verkeersdoden en -gewonden. Dit concludeert de SWOV op basis van een onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

Het huidige kabinet onderzoekt de mogelijkheden voor de invoering van een dergelijke heffing en wilde onder andere weten wat dit betekent voor de verkeersveiligheid. 
Er zijn drie varianten doorgerekend: een heffing alleen op rijkswegen, een heffing op zowel rijkswegen als belangrijke A- en N-wegen, en een heffing op alle wegen. Bij een heffing op alle wegen is de verwachting dat het aantal doden met circa 1 per jaar zal afnemen, en het aantal ernstig verkeersgewonden zal dalen met 2 á 3 per jaar. Bij een heffing op zowel rijkswegen als belangrijke A- en N-wegen is de verwachting dat het aantal doden met circa 1 per twee jaar zal stijgen en dat het aantal ernstig verkeersgewonden met circa 1 per jaar zal toenemen. Bij een heffing op alleen snelwegen is de verwachting dat het aantal doden met circa 3 zal toenemen en het aantal ernstig verkeersgewonden met 6 á 7 per jaar.

Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 4 uur geleden
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2
Afbeelding
'Ik denk dat iedereen het erover eens is dat hogere-ordevaardigheden een structurele plek in de rijopleiding zullen moeten krijgen' 12 apr, 12:03 1
Afbeelding
Nieuwe testvragen in theorie B met kort filmpje 11 apr, 16:56 1