Logo rij-instructie.nl

'Opleiders moeten zich voorbereiden om nascholing aan te bieden aan oudere chauffeurs'

  actueel

Vorige week is op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat overleg gevoerd over de situatie rond de duizenden oudere beroepschauffeurs die hun automatisch bijgeschreven code 95 kwijtraken en alsnog verplichte nascholing moeten volgen. Het ministerie roept de opleiders inmiddels op om zich voor te bereiden en relevante nascholing aan te bieden.

Nederlandse chauffeurs met een C- en/of D-rijbewijs, die geboren zijn voor 1 juli 1955, kregen een vrijstelling van nascholing en mochten tot 1 juni 2015 code 95 op hun rijbewijs laten bijschrijven. Dit is echter in strijd met EU-regels en de Europese Commissie wil nu dat deze chauffeurs – het gaat om naar verwachting rond de elfduizend - alsnog de bij- of nascholing moeten inhalen. Nederland is het enige land waar deze vrijstelling is gegeven.

Nieuwe wetgeving

Er moet nu nieuwe wetgeving komen. De verwachting is dat de wetswijziging per januari 2020 ingaat. Is iemand voor 1 juli 1955 geboren, dan moet het rijbewijs met code 95 omgewisseld worden naar een rijbewijs zonder vermelding. Chauffeurs moeten 35 uur nascholing volgen om voor de periode van vijf jaar weer code 95 bij te laten schrijven.

Verkeersveiligheid

Inmiddels trekken alle organisaties die hierbij betrokken zijn hun plan. BOVAG Rijscholen bijvoorbeeld adviseert in de bijscholing voornamelijk aandacht te besteden aan verkeersveiligheid en de moderne, intelligente hulpsystemen (ADAS). 
Transportorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) vindt het intrekken van een geldige Code 95 op een geldig rijbewijs een zeer grote stap met verstrekkende gevolgen voor zowel de betrokkenen als werkgevers, maar heeft aan de andere kant  ook begrip voor het feit dat het ministerie zich gedwongen ziet door de Europese Commissie om deze stap te nemen.

Meer berichten