'ADAS-systemen zijn onbetrouwbaar'
actueelDe rij-assisten van luxe automerken als BMW, Mercedes, Tesla en Volvo falen soms, zo blijkt uit onderzoek van het Insurance Institute for Highway Safety. Ze remmen overdreven, of houden de rijbaan niet goed aan. Concreet betekent dit dat de bestuurder niet blind moet vertrouwen op systemen zoals Driving Assistant Plus (BMW 5), Drive Pilot (Mercede E-Class), Auto Pilot (Tesla Model 3 en Model S) en Pilot Assist (Volvo S90).
De duurdere automodellen wekken maar al te graag de indruk dat de bestuurder op de geavanceerde rij-assistent mag rekenen. Maar dat is niet zo, leert het onderzoek. De auto's onterecht of juist te laat, en gaan ook niet goed een bocht door. Het onderzoek levert de volgende feiten op:
ADAPTIVE CRUISE CONTROL
Test 1: rij zonder ingeschakelde Adaptive Cruise Control met 50 km/h op een stilstaande auto af. De Tesla-modellen faalden hier, ze botsten op het voertuig. Alle andere merken remden keurig op tijd dankzij hun noodremsysteem.
Test 2: dezelfde test met ingeschakelde Adaptive Cruise Control. Alle modellen remden op tijd, de Volvo wat abrupter dan de anderen.
Test 3: de voorliggende auto wisselt van rijbaan, daar doemt vervolgens een object (opgeblazen pastic) op, het voertuig heeft 4,3 s om te remmen. Alle modellen remmen op tijd, ook nu remt de Volvo vrij abrupt.
Test 4: rijden naar een auto die is gestopt. Alleen de Tesla Model 3 bracht het er goed van af, de andere voertuigen niet. De automakers waarschuwen overigens ij de handleiding dat de Adaptive Cruise Control hier niet goed op reageert.
Test 5: een rit van 300 km. De Tesla Model 3 remde 12x zonder enige reden, waarvan 7x als reactie op de schaduw van een boom op de weg. Verder reageert de auto onterecht op tegemoetkomende voortuigen op de andere weghelft, of voertuigen die ver verwijderd de weg overstaken. De andere voertuigen kenden dit probleem niet.
ACTIVE LANE-KEEPING
Test 1: rijbaan aanhouden in meer en minder scherpe bochten. De beide Tesla-modellen presteerden het best, alleen de Model S overstuurde bij een van de bochten. De andere modellen deden het minder goed, de BMW ging de meeste keren in de fout.
Test 2: rijbaan aanhouden over heuvels, zodat naar de top het zicht op de lijnen ontbreekt. Hier deden de Mercedes en Tesla Model 3 het vrijwel foutloos. De BMW, Tesla Model S en Volvo hadden er duidelijk meer moeite mee; het lukte de BMW geen enkele keer.
Bronnen onder andere deingenieur.nl.