Afbeelding

Introductie zelfrijdende auto gaat veel verder dan alleen de techniek

actueel

"Werken of slapen tijdens het rijden, parkeren buiten de stad, vervoer op maat voor ouderen of gehandicapten, meer verkeersveiligheid: zelfrijdende auto's kunnen in potentie zorgen voor een nieuwe revolutie in het verkeer. De technologie is niet te stoppen. Maar of en wanneer de zelfrijdende auto echt werkelijkheid wordt voor de consument, is een technisch-maatschappelijke vraag. Dat is nog veel complexer en moeilijker voorspelbaar dan technologie alleen."

Deze kritische noot over de zelfrijdende auto staat in een artikel dat geschreven is onder auspiciën van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Veel informatie komt ook uit de schoot van de SWOV.

Voetgangers en fietsers
Twee citaten spreken boekdelen over de huidige staat van de zelfrijdende auto:
"Een literatuurstudie van SWOV laat zien dat met name voetgangers en fietsers er niet van overtuigd zijn dat ze altijd op tijd worden 'gezien' door een zelfrijdende auto. En er zijn meer twijfels en onzekerheden. Systemen die zelfrijdende auto's mogelijk maken, kunnen fouten bevatten, gehackt worden of ongewenst privégegevens opslaan. Er kunnen ook andere ethische kwesties spelen, bijvoorbeeld als de auto bij een onvermijdelijk ongeval een slachtoffer moet 'kiezen' (bestuurder of opponent?). Bij een ongeval moet iemand betalen: de bestuurder of de fabrikant? Uit onderzoek van de TU Delft komt naar voren dat men vier tot vijf keer minder ongevallen accepteert van een zelfrijdende auto.

Willen we 'm wel?
"Een andere, minstens zo belangrijke vraag betreft de acceptatie: willen we de zelfrijdende auto wel? Zijn we bereid ervoor te betalen? Is de privacy voldoende gewaarborgd? De auto is een handig vervoermiddel, maar ook – of soms vooral – emotie, status en identiteit. Voor de een betekent dit dat zelfrijdende functies vooral op de achtergrond moeten 'meerijden'. Alleen als een ongeval dreigt, grijpt de auto als een beschermengel in. Voor de ander zal de zelfrijdende auto alleen een succes worden als het betaalbaar is voor iedereen. Vanwege de hoge verwachte prijs kan dat alleen door de zelfrijdende auto met anderen te delen.

Hyundai werkt ook aan de ontwikkeling van auto's op waterstof.
Overheid werkt samen met Kia en Hyundai om auto's veiliger en duurzamer te maken 15 uur geleden
Afbeelding
Minister van der Wal: 'Nederland kan zich 130 km/uur niet veroorloven' 22 apr, 15:57
Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 19 apr, 14:08
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2