RAI Vereniging start campagne om meer de motor te nemen
actueelRAI Vereniging is de campagne 'De slimme rijder is een motorrijder' gestart om de motor in te zetten als een deel van de oplossing voor het fileprobleem. Mensen stimuleren het motorrijbewijs te halen, is één van de pijlers. Mooi, zo'n campagne, maar volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is er veel te weinig aandacht voor de verkeersveiligheid.
De rekensom is eenvoudig: Als één op de tien automobilisten overstapt op de motor, dan neemt het aantal files met veertig procent af. Dit leert onderzoek van Transport & Mobility Leuven. De tijdwinst met de motor ten opzichte van de is 20 procent. En dat niet alleen: ook het milieu vaart er wel bij, omdat volgens de RAI Vereniging verkeer zich minder ophoopt. Er zijn drie doelgroepen, te weten de bezitter van het motorrijbewijs die nauwelijks of helemaal niet meer rijdt, de mensen die een motorrijbewijs willen halen en de motorrijders die veel kilometers maken, maar in de herfst en winter toch liever de auto nemen. Beleving en efficiency zijn de pijlers onder de campagne.
Eenzijdig
De SWOV onderschrijft de conclusies, maar heeft toch een maar: de campagne is wel erg eenzijdig en het verkeersveiligheidsaspect wordt niet meegewogen. "Motorrijders hebben in het verkeer een hoger overlijdensrisico dan automobilisten", aldus de SWOV.