Logo rij-instructie.nl

15 nieuwe veiligheidssystemen voor de auto op komst

  actueel

De Europese Commissie broedt erop om in 2021 vijftien nieuwe systemen in te voeren die verplicht worden op nieuwe voertuigen. Twaalf daarvan betreffen systemen die ook op personenwagens moeten komen, drie zijn alleen verplicht voor beroepsvervoer. Doel is om auto's veiliger te maken zodat er minder verkeersdoden en –gewonden vallen.

Onlangs werd de lijst met de vijftien systemen gepubliceerd. Dit is de volledige lijst in het Engels:

Systemen ook voor de personenauto:
Advanced emergency braking (cars).
Alcohol interlock installation facilitation (cars, vans, trucks, buses). 
Drowsiness and attention detection (cars, vans, trucks, buses).
Distraction recognition / prevention (cars, vans, trucks, buses).
Event (accident) data recorder (cars and vans).
Emergency stop signal (cars, vans, trucks, buses).
Full-width frontal occupant protection crash test - improved seatbelts (cars and vans).
Head impact zone enlargement for pedestrians and cyclists -safety glass in case of crash (cars and vans).
Intelligent speed assistance (cars, vans, trucks, buses).
Lane keeping assist (cars, vans).
Pole side impact occupant protection (cars, vans).
Reversing camera or detection system (cars, vans, trucks, buses).

Systemen niet voor personenauto's:
 Tyre pressure monitoring system (vans, trucks, buses).
Vulnerable road user detection and warning on front and side of vehicle (trucks and buses).
Vulnerable road user improved direct vision from driver's position (trucks and buses).

We nemen de lijst even door, qua relevantie voor de lesauto voor het B-examen.
Advanced emergency braking zit al op veel auto's en is zelfs een onderdeel van de EuroNCAP-testen (de botsproeven). Op de tweede plek staat het alcoholslot. Deze moet ertoe bijdragen dat een auto niet in beweging kan worden gezet wanneer de bestuurder te veel alcohol heeft gedronken.

Zwarte doos
Op plek 5 staat een systeem dat registreert of de bestuurder de neiging heeft om in slaap te vallen en nummer zes is de zwarte doos. Vooral verzekeraars dringen  hierop aan, om achteraf te kunnen registreren waardoor een ongeluk is ontstaan. Veel berijders zien hier juist niets in, omdat het de privacy zou schenden. Een lane keeping assistant zorgt ervoor dat je niet over de lijnen van een rijstrook rijdt en een achteruitrijcamera is met name handig bij het inparkeren.

Fietsers en voetgangers
Opvallend zijn verder de snufjes die ervoor moeten zorgen dat voetgangers en fietsers (de kwetsbare verkeersdeelnemers) worden beschermd, waaronder speciaal veiligheidsglas en een noodremsysteem.
De laatste drie systemen zijn niet voor personenauto's bestemd, maar je kunt je afvragen of een systeem dat de bandenspanning test (punt 13) niet op elke personenauto verplicht moet worden.

Reageer als eerste
Meer berichten