Afbeelding

Procedure Gezondheidsverklaring moet anders (wat is uw ervaring en mening?)

actueel

Theo Vuijk, eigenaar van rijschool Fly-Over in Den Haag, maakt zich grote zorgen over de afhandeling van de Gezondheidsverklaring en roept in Rij-instructie rijschoolhouders op hun ervaringen en klachten te delen op social media of via een mail aan info@rij-instructie,nl. De klachten worden verzameld, waarna Theo ze gaat bespreken met het CBR en\of de brancheorganisaties.

door Theo Vuijk

Onlangs zag ik op Facebook de pagina van belangenorganisatie LBKR ontploffen. Het onderwerp was de puinhoop rond de Gezondheidsverklaring. Ik schreef daar eerder al op deze plaats over en blijkbaar ben ik niet de enige die zich hier grote zorgen over maakt. Het wordt langzamerhand tijd dat de branche dit branchebreed gaat aanpakken. Hier kom ik zo op terug.
Sinds november vorig jaar moet de kandidaat de Gezondheidsverklaring zelf invullen, maar iedere rijschoolhouder die zijn werk goed doet, heeft daarin een zorgplicht, want er hangt veel vanaf richting het rijbewijs. Ik neem die zorgplicht uiterst serieus, maar er zijn ook rijschoolhouders die adviseren om alleen maar 'neetjes' in te vullen, want dat voorkomt veel gedoe. Dat is een slecht advies maar is wel begrijpelijk, want als iemand een aandoening, gedragsstoornis (en dat zijn er heel veel tegenwoordig: ADHD lijkt wel een hype) of iets mankeert dat de rijvaardigheid kan beïnvloeden, dan komt zij of hij in een circuit terecht waarin je niet terecht wilt komen. Ergo: na het behalen van het rijbewijs kan dit verzekeringstechnisch problemen geven, want dan heb je fraude gepleegd.

Allereerst zijn de wachttijden bij specialisten die een oordeel moeten vellen belachelijk lang. Met drie maanden ben je spekkoper. Vaak wordt iemand verwezen naar een arts of specialist in een andere gemeente en dat schiet natuurlijk ook niet op. En dan die tarieven. Twee- of zelfs driehonderd euro en niet zelden ben je hooguit tien minuten binnen.
Over het algemeen rolt er een rapport uit waarvan de kandidaat er vaak al één heeft, want het advies wijkt nooit af en uiteindelijk krijgt iedereen groen licht. Het is allemaal niet te verkopen aan de kandidaten, maar helaas zijn wij nou net diegenen die het moeten verkopen, want wij zijn voor de leerling het contact met het CBR.
Vooralsnog verklaart het CBR dat ze het zelf niet bedacht heeft, maar dat dit een aangelegenheid is van het ministerie. Nou prima, maar laat ons dan praten met de minister of hoge ambtenaren om uit te leggen dat dit systeem niet werkt.

En daarmee kom ik bij het begin van dit artikel. Op verzoek van mij plaatst Rij-instructie deze column op Facebook en ik hoop daarna op veel gefundeerde (dus geen geblaat) reacties. Laten we gezamenlijk, dus met iedereen in de branche, een dossier opbouwen van heb ik jou daar met veel feiten en laten we dat aanbieden aan de mensen die er echt over gaan. Hier ligt een taak voor de brancheorganisaties en als die het niet oppakken, ben ik graag bereid om het voortouw te nemen. Want dit moet echt veranderen.

Uw reactie kunt u mailen aan info@rij-instructie,nl

Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 16 uur geleden
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2
Afbeelding
'Ik denk dat iedereen het erover eens is dat hogere-ordevaardigheden een structurele plek in de rijopleiding zullen moeten krijgen' 12 apr, 12:03 1
Afbeelding
Nieuwe testvragen in theorie B met kort filmpje 11 apr, 16:56 1