Nul verkeersdoden in 2050 wordt enorme uitdaging
actueelGeen verkeersdoden meer in 2050. Dat is het doel van het verkeersveiligheidsakkoord dat onlangs werd ondertekend door vertegenwoordigers van de Europese autofabrikanten (ACEA), de Europese auto-onderdelen leveranciers (CLEPA) en de automobielclubs (FIA). Met de huidige feiten wordt dit echter een hele uitdaging, want de daling stagneert. In 2017 vielen 25.250 verkeersdoden op de Europese wegen. Dat is 2 procent minder dan in 2016, maar in de laatste vier jaar is de daling slechts 3 procent. Met deze cijfers is een halvering van het aantal verkeersdoden tussen 2010 en 2020 niet haalbaar.
Het akkoord is ondertekend in bijzijn van Europees Commissaris Bulc van Mobiliteit en Transport en officieel aan haar overhandigd. Hiermee benadrukken ACEA, CLEPA en FIA hun steun om succesvol invulling te geven aan de gezamenlijke verkeersveiligheidsdoelstelling van de Europese Commissie en de lidstaten. Ook de Nederlandse regering heeft van verkeersveiligheid een topprioriteit gemaakt.
Investeringen
De steun bestaat uit investeringen in de ontwikkeling en het op de markt brengen van levensbesparende technologieën in het verkeer. Het initiatief van deze samenwerking en het akkoord komt van RAI Vereniging en de ANWB. Het maakt onderdeel uit van de activiteiten van de nationale verkeersveiligheidscoalitie om de verkeersveiligheid te verbeteren in Nederland.
Minste progressie
Dat de daling stagneert, staat in het rapport 'Road Safety Performance Index' dat de European Transport Safety Council vrijwel gelijktijdig publiceerde. Om het aantal te halveren is een jaarlijkse daling van 6,7 procent nodig. Estland en Griekenland zijn de enige Europese landen die dit doel halen. Nederland laat samen met Zweden en het Verenigd Koninkrijk de minste progressie zien in het terugdringen van het aantal verkeersdoden.