VERJO en Verkeersschool Veronica ontwikkelen bijscholing 'Bevorderen van veiligheid en doorstroming'
actueelVolgende week donderdag is in het Haagse Louwman Museum een bijzondere (besloten) bijeenkomst waar de bijscholingscursus U48-1 'Bevorderen van veiligheid en doorstroming' wordt gepresenteerd. Ernest Alvares van Veronica Verkeersschool kreeg de opdracht deze cursus te ontwikkelen en hij deed dit in samenwerking met Chris Verstappen van VERJO (uitgever van verkeers- en vervoersleermiddelen). Bij de bijeenkomst zijn sprekers van een groot aantal organisaties uit de wereld van incident management, wegbeheerders, overheid en het CBR.
Deze bijscholingscursus die wordt aangeboden in het kader van het bijscholingstraject Code 95, richt zich op het voorkomen van stilstaande vrachtwagens en met name op de rol die een juiste bandenspanning hierbij speelt. Naar schatting de helft van de ongevallen met vrachtwagens wordt volgens de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek veroorzaakt doordat er iets mis is met de banden. Uit gegevens van het platform Wegbeheerders ontmoeten Wegbeheerders (WOW) blijkt dat zeker een kwart van de vrachtwagens die met 'pech op de weg' stil komen te staan, wat over het algemeen verstrekkende gevolgen heeft voor de doorstroming, een relatie heeft met een bandenspanning die niet goed was.
Bandenspanning
Overigens: een niet-goede bandenspanning wordt nooit genoemd als oorzaak van een stilstaande vrachtwagen. In de fileberichten wordt vaak een verkeerd beladen vrachtwagen genoemd. Maar ook dat heeft een raakvlak met de bandenspanning.
Trots
De samenstellers van de nieuwe cursus, waarvan heel veel wordt verwacht binnen de branche, zijn trots op hun gezamenlijke inspanning én ze zijn er blij mee dat de rijscholensector op deze manier laat zien dat het een wezenlijke bijdrage kan leveren aan de verkeersveiligheid in ons land en aan het voorkomen van files.