Organisatie Verkeersslachtoffers: controle op rijvaardigheid bejaarde moet strenger
actueelDe Landelijke Organisatie Verkeersslachtoffers (LOV) vindt dat veel meer en vaker gecontroleerd moet worden of ouderen boven de 70 jaar nog veilig kunnen autorijden. Daarom is ze een petitie gestart. Volgens de LOV zou afgelopen jaar gebleken zijn dat "Bij een groot aantal 75-plussers autorijden niet langer verantwoord geacht kon worden". Desondanks stapt een groot aantal van hen gewoon achter het stuur.
Een groeiend aantal 75-plussers blijft steeds langer mobiel. De groep ouderen gaat veelal zelfstandig de weg op met de auto en dat heeft volgens de LOV een keerzijde: bestuurders op leeftijd vormen volgens de LOV vaak een gevaar voor de verkeersveiligheid. "Functiestoornissen en lichamelijke beperkingen zouden er bijvoorbeeld voor zorgen dat ouderen minder alert zijn op de weg", laat de LOV weten. Bovendien ziet de SWOV dat het aantal mensen met dementie toeneemt. Ook deze groep wil graag mobiel blijven. "Het is daarbij lastig te bepalen wie er nog wel veilig rijdt en wie niet", schrijft Dafne Piersma in een proefschrift, dat in samenwerking met de SWOV is opgesteld.
Rijbewijs inleveren
In Japan, waar vergrijzing al langer speelt, wordt deze problematiek rigoureus aangepakt. Politie en lokale overheden moedigen ouderen volgens The New York Times actief aan om hun rijbewijs in te leveren. Dit doen ze onder meer door ouderen te verleiden met kortingen. Niet alleen op bijvoorbeeld restaurants, maar ook met taxi- en busritten. Daarmee wordt alternatief vervoer aantrekkelijker.
In Nederland worden ouderen vanaf hun 75ste gekeurd, om te kijken of ze nog voldoende rijvaardigheden hebben. Na een keuring geldt het rijbewijs weer voor vijf jaar. De LOV vindt de controle niet voldoende en is daarom een petitie gestart. Volgens de SWOV moet er onder meer een beter aanbod van alternatief vervoer komen.