Logo rij-instructie.nl

Taxi mag gewoon rijles geven

  actueel

Menig rijschoolhouder ergert zich er groen en geel aan en loopt er blauw van aan, maar het is gewoon toegestaan: rijles geven in een taxi. Dat hierdoor oneerlijke concurrentie ontstaat, is in elk geval niet het probleem van het CBR. Ten eerste heeft het CBR hier niets over te zeggen en ten tweede is het gewoon toegestaan. Het CBR checkt of iedereen die een examen wil reserveren staat ingeschreven bij het CBR en bevoegd is om les te geven en daarmee is de kous af.   

Het probleem dat rijschoolhouders hebben met deze constructie is dat de lesauto per definitie veel goedkoper is dan een gewone lesauto. Dat zit in de BPM, die voor een taxi niet hoeft te worden afgedragen. Het bpm-tarief voor een personenauto is afhankelijk van de CO2-uitstoot. Bij een auto met een uitstoot van 140 g/km komt bijvoorbeeld de bpm op een kleine achtduizend euro. Voor diesels – en de meeste lesauto's zijn diesels – komt daar nog een toeslag bij.

Terug
Voor taxi's geldt dit niet. Wie zijn auto voor minimaal 90 procent voor taxivervoer gebruikt, krijgt de bpm terug van de belastingdienst. Voor de overige 10 procent kan de auto worden ingezet voor andere doeleinden, en rijles geven hoort daar bij. Dat hiermee deze auto's een financieel voordeel hebben is voor de brancheorganisaties FAM en VRB een doorn in het oog, maar ze kunnen er niets aan doen. Er is één schrale troost: de huidige nieuwe coalitie wil deze teruggave de komende jaren gefaseerd afschaffen.

Meer berichten