CBR start met onderzoek naar voor- en nadelen ADAS-systemen in examenauto
actueelHet CBR start een dezer dagen met de evaluatie van ADAS-systemen (Advanced driver assistance systems) in de praktijk. Hiervoor worden tien examinatoren en tien rijinstructeurs die er ervaring mee hebben tijdens het examen, benaderd voor een interview. Daarna kunnen alle examinatoren en instructeurs een digitale vragenlijst invullen. Op basis van de antwoorden wordt verder beleid gemaakt.
Dit traject is het vervolg op het besluit dat sinds 1 januari 2016 praktijkexamenkandidaten ondersteunende systemen op vrijwillige basis in de auto mogen gebruiken tijdens het praktijkexamen B. Systemen die de rijtaak overnemen, zoals park assist, zijn echter niet toegestaan. De examinatoren van het CBR zijn hier eind 2015 op getraind.
Niet inzetten
Deze online enquête is bedoeld voor opleiders die de ADAS-voorzieningen laten gebruiken tijdens het examen, maar ook voor de opleiders die dat –misschien weloverwogen– níet doen. Het CBR wil namelijk ook horen waarom opleiders ondersteunende systemen niet inzetten bij het examen.
Mede op grond van de evaluatie zal het CBR het vervolgtraject uitstippelen.