Afbeelding

' Rijbewijs vanaf je 21ste is oplossing fileprobleem'

actueel

"De oplossing van het fileprobleem is niet meer wegen bouwen maar het verminderen van het aantal automobilisten."

Gelukkig voor de rijscholensector is Maarten Veeger geen beleidsmaker en hij neemt al helemaal geen beslissingen op dit vlak, maar hij is slechts verslaggever bij RTL Z. Maar toch: hij zal vast niet de enige zijn die er zo over denkt. We nemen u daarom mee in zijn gedachtenspinsels:
"Het is niet gezegd dat al die mensen rijden, maar de groei van het autoverkeer loopt toevallig wel mooi op met de groei van het aantal rijbewijsbezitters. Het aantal automobilisten moet omlaag, Dat kan door minder mensen een rijbewijs te laten bezitten."

Hoe?
"Hoe doen we dat? We kunnen het rijbewijs heel moeilijk maken. Met heel veel stampwerk voor het theorie-examen of praktijkexamens alleen in de stromende regen tijdens de spits. Of we maken het examen heel duur. Van de 131 euro nu bijvoorbeeld 1000 euro. Of we pakken ouderen het rijbewijs eerder af."
"Veel eenvoudiger en rechtvaardiger is het echter om mensen pas later een rijbewijs te laten behalen. Ikzelf mocht op mijn achttiende verjaardag beginnen met de rijlessen. Tegenwoordig kan dat als je 16 jaar en 6 maanden bent. Het rijbewijs kan al op je 17e worden gehaald. Er zijn inmiddels 17.000 17-jarigen met een rijbewijs. Ze worden zo eerder klaargestoomd om zich vooral met de auto te verplaatsen. Het aantal jongeren tussen 18 en 20 jaar met een rijbewijs is bijna 190.000. Tussen 20 en 25 jaar 745.000."

Fout signaal
"Door jongeren steeds vroeger het rijbewijs te laten behalen wordt een fout signaal gegeven. Dat van: ga rijden zo snel als het kan. Ik denk dat we er juist naartoe moeten dat je zo laat als het kan mag gaan rijden. Als scholier, student of net werkende moet je juist worden gestimuleerd om je op een andere manier te verplaatsen. Dat autorijden moet iets voor de wat ouderen worden."

Goed voor iedereen
"Kortom, jongeren beginnen pas op hun 21e met rijles en het rijexamen. Nederland krijgt in één klap honderdduizenden automobilisten minder. Goed voor het milieu, goed tegen de files. En goed tegen de ongelukken, want jongeren tot 24 jaar zijn volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) vijf tot tien keer vaker betrokken bij een dodelijk auto-ongeluk dan anderen."
"Ze missen ervaring en zijn veel gevoeliger voor externe factoren als alcohol. Met alle drukte en het appen achter het stuur wordt dat alleen maar erger. Eigenlijk ben je volgens de SWOV pas vanaf je 25 in staat pas echt in een optimale conditie om te gaan autorijden, Max Verstappen uitgezonderd wellicht. Maar dat is wellicht iets teveel gevraagd nu. Ik zou zeggen: rijbewijs vanaf je 21e. Daar wordt iedereen in dit land beter van." 

Bron: RTL Z

Afbeelding
Leerlingen tevreden over de wijze waarop rijscholen omgaan met lange reserveringstermijnen 59 minuten geleden
Afbeelding
Nieuw kentekenbewijs met aantal aanpassingen vanaf half juni uitgegeven 23 uur geleden
Hyundai werkt ook aan de ontwikkeling van auto's op waterstof.
Overheid werkt samen met Kia en Hyundai om auto's veiliger en duurzamer te maken 24 apr, 16:15
Afbeelding
Minister van der Wal: 'Nederland kan zich 130 km/uur niet veroorloven' 22 apr, 15:57
Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 19 apr, 14:08
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16