Duits pleidooi voor begeleid rijden bij 17-jarige truckchauffeurs
actueelDe Duitse raad voor de verkeersveiligheid bepleit invoering van begeleid rijden (2toDrive) in vrachtwagens voor 17-jarigen. Dit heeft net als met 2toDrive, waarvan Duitsland ook een variant heeft, twee voordelen: de jonge chauffeurs rijden veiliger en er wordt meer interesse voor het vak van beroepschauffeur verwacht. De raad stelt voor om zo snel mogelijk te starten met een proef. De Duitse deelstaat nedersaksen heft inmiddels laten weten met een dergelijke proef te willen starten.
Dit meldt het blad Truckstar. Duitsland ken net als Nederland begeleid rijden voor 17-jarigen in personenauto's en dat zou volgens dit voorstel ook moeten gelden voor het rijbewijs C en CE. De aspirant chauffeur mag al starten met de theorie als hij nog 16 is en mag dan vanaf zijn 17de alleen een jaar onder begeleiding rijden.
Tevens stelt de raad voor om een uitgebreide medische en psychologische onderdeel te laten zijn van de rijopleiding voor jonge chauffeurs om erachter te komen of het zware vak van chauffeur echt iets is voor de geïnteresseerde jonge man.