Afbeelding

Handsfree bellen: we kijken meer, maar niet beter

actueel

Tijdens handsfree bellen in de auto kijkt de bestuurder meer in het rond, maar de focus op relevante zaken in het verkeer, zoals verkeersborden en overige weggebruikers, is veel minder dan met handheld bellen. Er wordt liefst 44 procent minder naar verkeersborden gekeken en 28 procent minder naar andere weggebruikers ten opzichte van wanneer ze niet gebeld werden. Ook wordt minder lang in de linker zijspiegel gekeken en meer op het middenvak gereden dan wanneer bestuurders aan het bellen waren.

Dit toont onderzoek van het Belgische Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) aan. Bij het onderzoek moesten de deelnemers een kort traject op de snelweg afleggen. Ze kregen op de heenweg of op de terugweg een telefoontje en door een zogeheten eye-track bril kon worden nagegaan waar de proefpersoon naar keek tijdens beide situaties. Het blijkt dat er wel meer wordt gekeken, maar niet beter. Het handsfree bellen had verder rechtstreeks gevolg op het waargenomen gedrag van de bestuurders: drie bestuurders die handsfree aan het bellen waren, reden de afrit voorbij en één bestuurder kreeg een snelheidsboete.

Afbeelding
Leerlingen tevreden over de wijze waarop rijscholen omgaan met lange reserveringstermijnen 23 uur geleden 5
Afbeelding
Nieuw kentekenbewijs met aantal aanpassingen vanaf half juni uitgegeven 25 apr, 16:15
Hyundai werkt ook aan de ontwikkeling van auto's op waterstof.
Overheid werkt samen met Kia en Hyundai om auto's veiliger en duurzamer te maken 24 apr, 16:15
Afbeelding
Minister van der Wal: 'Nederland kan zich 130 km/uur niet veroorloven' 22 apr, 15:57
Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 19 apr, 14:08
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16