Foto: CBR
Foto: CBR

Afspraken over uniforme wijze van examineren motorexamen

Algemeen

Het CBR heeft onlangs met de brancheorganisaties afspraken gemaakt voor uniforme examinering van het motorexamen. Hier was grote behoefte aan, aangezien sinds 2013 geen heldere afspraken meer waren. Hieronder staan de afspraken met een toelichting van Peter Moen, docent vaktechnische scholing bij het CBR.

• Tijdens het praktijkexamen A2 getrapt en A getrapt worden twee productieve bijzondere manoeuvres uitgevoerd.
'We hebben nu vier bijzondere manoeuvres in het AVD-examen: de omkeeropdracht, de parkeeropdracht, het wegrijden uit een parkeervak en het stapvoets rijden. De examinator kiest er twee van. De kandidaat moet de oefeningen kunnen uitvoeren volgens de regels die gelden bij het AVB-examen.' 

• Het stapvoets rijden mag de examinator beoordelen vanuit de auto. 

• De stop buiten het verkeer (stop and go) wordt (meestal 2x) tijdens het praktijkexamen uitgevoerd.
'De stopopdracht is geen nieuwe oefening, maar blijkt in de praktijk weinig aan bod te komen. Die zullen onze examinatoren dus vaker gaan vragen. En voor alle duidelijkheid: de oefening heet de stopopdracht. Als iedereen deze benaming hanteert kan er ook geen verwarring ontstaan als de examinator deze opdracht geeft aan de kandidaat.' 

• Tijdens het praktijkexamen A getrapt komt naast de twee productieve bijzondere manoeuvres ook het zelfstandig routerijden aan bod.
'Hier zijn drie vormen van: het rijden naar een oriëntatiepunt, het rijden met navigatie (facultatief) en het rijden naar c.q. het volgen van een opgegeven bestemming of route d.m.v. bewegwijzering. Als er gebruik wordt gemaakt van navigatie, dan is het belangrijk dat de instructies via de portofoon altijd de gesproken instructies via het navigatiesysteem overrulen. De mondelinge ingreep van de instructeur moet dus altijd hoorbaar zijn voor de kandidaat.' 

• ADAS-systemen zijn toegestaan, met uitzondering van systemen die de rijtaak geheel overnemen.
'ADAS-systemen zijn toegestaan, mits ze de rijtaak van de bestuurder niet volledig overnemen. Er is zijn ADAS-systemen welke het toerental verhogen om bij lage snelheden te voorkomen dat de motor afslaat. Dit systeem is een discussiepunt geweest, maar is wél toegestaan bij de examens.' 

• Het gebruik van ADAS is op vrijwillige basis.
'Net als bij de praktijkexamens B is het gebruik van ADAS-systemen vrijwillig.' 

• Met of zonder gebruik van ADAS: beoordeling van het rijgedrag blijft conform de huidige rijprocedure.
'Er is geen verschil in beoordeling van de rijvaardigheid van de kandidaat als er met of zonder ADAS wordt gereden. De rijprocedure is voor beide situaties het uitgangspunt.' 

• Kledingeisen conform rijprocedure A.
'Een goede uitrusting beschermt de motorrijder bij een val, maakt hem "zichtbaar" en zit comfortabel. Gehoorbescherming wordt bij lange ritten zeker geadviseerd. (Gehoor)bescherming, zichtbaarheid en comfort zijn vereisten voor een op de motorrijder toegesneden uitrusting. Een goede uitrusting bestaat uit:
– een helm (wettelijk verplicht), zoals beschreven in art. 60 lid 1 van het RVV 1990.
– handschoenen of wanten; moeten de hand volledig en het polsgewricht zoveel mogelijk bedekken.
– beschermende kleding, bij voorkeur voorzien van protectiemateriaal. De broek bedekt de benen volledig, de jas bedekt het bovenlichaam en de armen volledig.
– schoeisel, moet tenminste de enkel bedekken.
– oogbescherming.
– gehoorbescherming.'
Alle uitrusting is bij voorkeur speciaal bedoeld voor motorrijders. De kleding, handschoenen en het schoeisel moeten zodanig stevig zijn, dat deze bij contact met het voertuig of het wegdek een redelijke mate van bescherming bieden. Ook moet deze kleding bescherming bieden tegen de heersende en redelijkerwijs te verwachten weersomstandigheden.

• Controle aanwezigheid kentekenbewijs.
'Aangezien we van een examinator niet mogen verwachten dat hij op het zicht kan beoordelen binnen welke categorie een motor valt, moet de instructeur bij aanvang van het examen het kentekenbewijs kunnen laten zien. Of een kopie daarvan, ondertekend door één van de examinatoren.'

Afbeelding
Nieuw kentekenbewijs met aantal aanpassingen vanaf half juni uitgegeven 10 uur geleden
Hyundai werkt ook aan de ontwikkeling van auto's op waterstof.
Overheid werkt samen met Kia en Hyundai om auto's veiliger en duurzamer te maken 24 apr, 16:15
Afbeelding
Minister van der Wal: 'Nederland kan zich 130 km/uur niet veroorloven' 22 apr, 15:57
Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 19 apr, 14:08
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1