Politie: handhaven in 30 km/u-zones is geen doen
AlgemeenDe politie handhaaft nauwelijks tot niet in 30 km/u-zones omdat deze vaak niet voldoen aan de inrichtingseisen. Dit zei Egbert-Jan van Hasselt, projectmanager infrastructuur bij de Nationale Politie, deze week in het tv-programma 'De Monitor.
Voor Hasselt is het allemaal helder: "Het Openbaar Ministerie (OM) heeft aangegeven dat als het niet voldoet aan die eisen, we zeer terughoudend moeten zijn met het gebruik maken van verkeershandhaving om een misser in de inrichting te corrigeren."
Het programma deed onderzoek in 203 gemeenten en daaruit blijkt dat twee op de drie gemeenten vinden vindt dat er te weinig wordt gehandhaafd in 30 km/u-zones. Cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) bewijzen dat van de bijna 8 miljoen snelheidsbekeuringen in 2016, er 5467 in een 30 km/u-zone werden uitgeschreven, zijnde 0,1 procent.
Kritiek
Van Hasselt heeft veel kritiek op de manier waarop gemeenten de 30 km/u-zones inrichten. "Als je een woonbuurt inricht als 30 km-weg zodat een voetganger en een auto elkaar veilig kunnen ontmoeten, dan moet je het wel zo inrichten dat een auto ook niet harder kan dan 30."
In 2016 vielen 629 doden in het verkeer, waarvan dertig in 30 km/u-zones vielen 30 doden.