Afbeelding

Politie: handhaven in 30 km/u-zones is geen doen

Algemeen

De politie handhaaft nauwelijks tot niet in 30 km/u-zones omdat deze vaak niet voldoen aan de inrichtingseisen. Dit zei Egbert-Jan van Hasselt, projectmanager infrastructuur bij de Nationale Politie, deze week in het tv-programma 'De Monitor.

Voor Hasselt is het allemaal helder: "Het Openbaar Ministerie (OM) heeft aangegeven dat als het niet voldoet aan die eisen, we zeer terughoudend moeten zijn met het gebruik maken van verkeershandhaving om een misser in de inrichting te corrigeren."
Het programma deed onderzoek in 203 gemeenten en daaruit blijkt dat twee op de drie gemeenten vinden vindt dat er te weinig wordt gehandhaafd in 30 km/u-zones. Cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) bewijzen  dat van de bijna 8 miljoen snelheidsbekeuringen in 2016, er 5467 in een 30 km/u-zone werden uitgeschreven, zijnde 0,1 procent.

Kritiek
Van Hasselt heeft veel kritiek op de manier waarop gemeenten de 30 km/u-zones inrichten. "Als je een woonbuurt inricht als 30 km-weg zodat een voetganger en een auto elkaar veilig kunnen ontmoeten, dan moet je het wel zo inrichten dat een auto ook niet harder kan dan 30."
In 2016 vielen 629 doden in het verkeer, waarvan dertig in 30 km/u-zones vielen 30 doden.

Afbeelding
Minister Harbers wil gedoogconstructie zwaardere elektrische bestelwagens toch op 1 juli beëindigen 27 mrt, 04:23 1
Afbeelding
Bijna 60 procent automobilisten gebruikt mobiel apparaat achter het stuur 26 mrt, 14:46 2
Afbeelding
Nieuw tv-programma De Rijles volgt instructeurs en hun leerlingen 22 mrt, 14:33 8
Afbeelding
Belasting zware motorrijtuigen geldt vanaf april ook voor lesvrachtwagen 21 mrt, 15:16 1
Afbeelding
TLN: 'Gedoogregeling besturen zware elektrische bestelwagens met B-rijbewijs moet wetgeving worden' 20 mrt, 19:13 2
Afbeelding
Aandeel elektrisch in autoleasepark gegroeid naar kwart, maar vraag is 'Blijft dit zo doorgaan?' 19 mrt, 13:47 1