Onder andere in 30 km\zones vallen opvallend veel verkeersslachtoffers.
Onder andere in 30 km\zones vallen opvallend veel verkeersslachtoffers.

SWOV: '30 km/uur binnen bebouwde kom moet de norm worden'

actueel

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) maakt zich grote zorgen over bezuinigingen bij veel gemeenten op het lokale wegennet. In het kader hiervan houdt het een pleidooi voor een lagere snelheid binnen de bebouwde kom. Wat SWOV betreft moet binnen de bebouwde kom 30 km/u de norm worden en 50 km/u de uitzondering.

Dit zegt directeur Peter van der Knaap tegenover Binnenlands Bestuur. Een dezer dagen maakt minister Schultz van IenM de ongevallencijfers over geheel 2015 bekend en de verwachtingen zijn weinig hoopgevend; de laatste zeven jaar stijgt het aantal ernstig verkeersgewonden. Met 621 doden had Nederland vorig jaar de hoogste stijging binnen Europa en de doelstelling van niet meer dan 500 verkeersdoden in 2010 lijkt ver weg. Op gemeentewegen vallen verreweg de meeste slachtoffers (62 procent) en met nog meer bezuinigingen bij gemeenten is SWOV pessimistisch gestemd.
Onderzoeken van onder andere Centraal Planbureau en Binnenlands Bestuur laten namelijk zien dat meer bezuinigingen op het zogeheten fysieke domein – waaronder wegen – worden verwacht bij gemeenten, nu zij hogere uitgaven hebben voor het sociale domein. "Zeventig procent van de ambtenaren zelf ziet bezuinigingen op infrastructuur aankomen. Tegelijkertijd zien we meer ouderen op de weg – een kwetsbare groep verkeersdeelnemers -, snellere fietsen en meer diversiteit in vervoersmiddelen en snelheden. Wij maken ons daar grote zorgen over", aldus Van der Knaap.

30-kilometergebieden
Een ander probleem is de veelal weinig effectieve inrichting van 30-kilometergebieden en ongeveer de helft van de 50-km/u-wegen heeft geen vrijliggend fietspad. Wat SWOV betreft wordt 30 km/u de norm en 50 km/u de uitzondering. "Maar maatschappelijk zijn we er nog niet aan toe om die norm om te draaien, helaas. OV-bereikbaarheid is heel belangrijk en dus mag de bus nog steeds 50 kilometer per uur in de winkelstraat", aldus Van der Knaap. 

Hyundai werkt ook aan de ontwikkeling van auto's op waterstof.
Overheid werkt samen met Kia en Hyundai om auto's veiliger en duurzamer te maken 5 uur geleden
Afbeelding
Minister van der Wal: 'Nederland kan zich 130 km/uur niet veroorloven' 22 apr, 15:57
Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 19 apr, 14:08
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2