Afbeelding

Branchebreed pact: nu gas geven om branche te professionaliseren

actueel

De brancheorganisaties VRB, FAM en BOVAG Rijscholen, plus CBR en IBKI hebben gisteren tijdens een zogenoemd Algemeen Overleg (AO) met het ministerie van IenM een soort pact gesloten waarin de ambitie is uitgesproken om te vaart erin te houden om de rijscholenbranche verder te professionaliseren. Consumentenvoorlichting is hierin een belangrijk onderdeel van. Hiermee is men trouwens al aan de slag gegaan en er wordt nu gas gegeven. Bij de brancheorganisaties is grote tevredenheid dat eindelijk wordt doorgepakt. "Wellicht dat we mede hierdoor kunnen bereiken dat we het businessmodel van de boefjes binnen de rijschoolbranche, zowel bij de opleiders als bij de rijscholen, onderuit kunnen halen. En daar hebben we iedere partij hard bij nodig" laten de brancheorganisaties weten.

Hoewel er nog niet veel concreets is, is het alles bij elkaar niet heel gek om te praten over een soort D-Day in de rijscholensector, want alle ketenpartners is er, dat staat wel vast, veel aan gelegen om de met elkaar ingeslagen weg krachtig te vervolgen.Vooraf hadden de brancheorganisaties hun huiswerk gedaan. Na het startdocument van FAM-BOVAG-VRB in augustus vorig jaar en de twee stukken met Eisen & Aanbevelingen die daarop volgden (één van BOVAG en  één van VRB en FAM) is gisteren een verder verdiept en uitgewerkt Aanbevelingendocument naar alle leden van dit zogenoemde Algemene Overleg en ook naar andere samenwerkingspartners gestuurd. Hierin hebben de brancheorganisaties gezamenlijk de richting aangegeven waarvan zij vinden dat er winst valt te behalen voor zowel de branche als voor de consument.

Voorlichting
Belangrijk is dat leerlingen door een transparante voorlichting in één oogopslag duidelijk weten waar ze terecht moeten voor een rijschool.
Verder hebben de betrokkenen aangegeven welke zaken op korte termijn kunnen worden ingezet, die gelijktijdig met een nota van wijziging van de Minister aan de Kamerleden uitgewerkt gepresenteerd zal worden, waar de branche en andere ketenpartners mee instemmen. 
Daarbij wordt opgenomen dat de passages waar de partrijen het over eens zijn maar die een verdere narekening en haalbaarheid vergen, direct en gelijktijdig worden opgepakt "zodat deze voorstellen niet weer een jarenlange doorlooptijd vergen en verbeterslagen die zeer dringend nodig zijn pas weer over 5 a 6 jaar wettelijk geregeld zijn", laten de organisaties weten. Het is goed te weten dat het gaat om enerzijds voorstellen die relatief snel geregeld kunnen worden door een Algemene Maatregelen van Bestuur en voorstellen die alleen door een wetswijziging kunnen worden aangepast en meer tijd vergen.

Lange termijn
De voorstellen voor de lange termijn betreffen onder andere de instroom en opleidingstrajecten van de instructeurs, maar ook de inhoud van de bijscholingen en de kwaliteitshandhaving op inhoud, naleving en het bijpassende sanctiebeleid. Staande vergadering hebben de ketenpartners afspraken gemaakt over het vervolgtraject. "Het gaat dan over het traject van mogelijke wijzigingen in de WRM die niet op korte termijn doorgevoerd (kunnen) worden. We zullen in het eerste overleg vooral focussen op de vraag welk traject gevolgd wordt en wat de processtappen zijn", laten de organisaties weten. Daarbij worden de belangen van de achterban natuurlijk te allen tijde verdedigd, laten FAM, VRB en BOVAG Rijscholen gezamenlijk weten.

Hyundai werkt ook aan de ontwikkeling van auto's op waterstof.
Overheid werkt samen met Kia en Hyundai om auto's veiliger en duurzamer te maken 15 uur geleden
Afbeelding
Minister van der Wal: 'Nederland kan zich 130 km/uur niet veroorloven' 22 apr, 15:57
Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 19 apr, 14:08
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2