De vlaggen moeten op de rouwauto zitten, anders gelden de normale verkeersregels.
De vlaggen moeten op de rouwauto zitten, anders gelden de normale verkeersregels.

De rouwstoet: we kennen de regels, maar handelen er niet naar

actueel

De lijkwagen kan op minder steun rekenen dan we denken. Dat blijkt uit onderzoek van Nuvema uitvaartverzekeraar.

De rouwstoet is regelmatig negatief in het nieuws door gedrag van medeweggebruikers. Dit staat haaks op hoe de ruime meerderheid om zegt te gaan met de laatste rit. Een vijfde van de automobilisten houdt zich vast aan speciale verkeersregels die gelden voor een begrafenisstoet. Slechts één procent geeft aan rouwverkeer hetzelfde te behandelen als ieder ander verkeer. Al het overige verkeer (78%) laat de rouwstoet dus voor ook al zouden ze zelf voorrang hebben.

Het onderzoek leert dat
- 78 procent van het verkeer de rouwstoet voorrang geeft ongeacht de regels;
- 1 op de 5 mensen houdt zich aan speciale regels voor de rouwstoet;
- Gemiddeld kent twee derde van de weggebruikers de verkeersregels voor een rouwstoet;
- De helft van de Nederlanders stuit jaarlijks op een rouwstoet.

Verkeersregels grotendeels bekend
Hoewel men niet massaal de voorkeur geeft aan de specifieke verkeersregels, heeft 63 procent die kennis wel paraat. Zo weet ruim de helft dat volgauto's in een rouwstoet speciale vlaggen bevestigd moeten hebben. Daarentegen denkt twee derde ten onrechte dat een rouwstoet binnen de bebouwde kom altijd voorrang heeft. Een kwart denkt zelfs dat de rouwstoet een rood stoplicht mag negeren. De verkeerswet van 2010 staat dat echter niet toe vanwege de verkeersveiligheid.

Rouwstoet zeldzaam fenomeen
Dat we de regels redelijk goed kennen is bijzonder omdat we ze zelden toe hoeven te passen. Zo kwam een kwart van de Nederlanders nog nooit een rouwstoet tegen in het verkeer. Voor ruim de helft is het een jaarlijks fenomeen en één op de vijf mensen zegt maandelijks een lijkwagen met volgauto's voorbij te zien trekken. De rouwstoet is dus geen onderdeel van het dagelijks verkeer.

Klop het?
Om te achterhalen of het onderzoek de juiste afspiegeling is van wat er feitelijk op de weg gebeurt, heeft Nuvema bij wijze van steekproef een rouwstoet op beeld vastgelegd. Tijdens de twee uur durende rit kreeg de stoet sporadisch voorrang. Ook schoten mensen zonder voorrang nog snel voor de stoet langs of glipten er zelfs tussendoor.
"Het is spijtig om te constateren dat het respect dat mensen zeggen te hebben voor een rouwstoet niet wordt waargemaakt,' aldus Emile de Jong van Nuvema. "Zeker vanuit het perspectief van de nabestaanden komt de realiteit onderweg keihard binnen. We hopen met deze beelden dan ook de ogen van weggebruikers te openen. Het respect dat ze blijkbaar wel willen uiten, komt nu niet over."

Bekijk hier de video van de rouwstoet hieronder.

Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 15 uur geleden
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2
Afbeelding
'Ik denk dat iedereen het erover eens is dat hogere-ordevaardigheden een structurele plek in de rijopleiding zullen moeten krijgen' 12 apr, 12:03 1
Afbeelding
Nieuwe testvragen in theorie B met kort filmpje 11 apr, 16:56 1