Afbeelding

Vraagtekens bij verlaging minimum leeftijd buschauffeur naar 18 jaar

actueel

Binnen de rijscholenbranche worden vraagtekens geplaatst bij het besluit van het ministerie van IenM om de minimum leeftijd voor rijbewijs D (buschauffeur) te verlagen naar 18 jaar. Menigeen vindt dat te laag. Onderzoek heeft echter aangetoond dat de jonge mensen die voor hun 21ste buschauffeur willen worden, een beter gevaarprofiel hebben dan jonge automobilisten. 

Het besluit is genomen na een succesvol verlopen experiment. Nu moet je nog 21 jaar zijn wanneer je een getuigschrift van vakbekwaamheid bezit en 24 jaar zonder dit getuigschrift. De reden om de leeftijd te verlagen is om de vergrijzing onder buischauffeurs tegen te gaan. Er is grote vraag naar buschauffeurs, maar aan de onderkant zijn maar weinig instromers en dat gaat zich op den duur wreken. Uitgaande van een gelijkblijvende vervoersvraag in het OV en aannemende dat (nagenoeg) de gehele groep buschauffeurs in de leeftijdsgroep 61-67 jaar de komende 5 tot 7 jaar zal uitstromen betekent dit een vervangingsvraag van ongeveer 3000 buschauffeurs in het OV (zowel stad- als streekvervoer) voor heel Nederland. Dit komt voor de komende jaren neer op gemiddeld tussen de 450 en 600 buschauffeurs in het OV per jaar.

Beperkt
Dit probleem wil het ministerie voor zijn door de minimum leeftijd te verlagen waardoor mensen zo van school kunnen beginnen met de D-opleiding. De instroom van jonge buschauffeurs beneden 21 jaar bleef tijdens het experiment dat  vier jaar en zeven maanden omvatte de instroom overigens beperkt.In deze periode haalden 93 buschauffeurs met een leeftijd onder 21 jaar hun rijbewijs. Dit komt neer op gemiddeld ongeveer 20 buschauffeurs per jaar. 
Volgens kenners in de branche is 18 jaar veel te jong, maar het ministerie betwist dit en bovendien geldt: "Er zitten in het selectieproces voor deze beroepsopleiding voldoende garanties ingebouwd waardoor alleen de beste kandidaten buschauffeur worden." Hierbij verlaat het ministerie zich op een onderzoek dat vorig jaar maart verscheen. Het is waar, zo wordt daarin gesteld, dat jonge bestuurders over het algemeen in Nederland een ruim vijf keer zo groot ongevalsrisico als ervaren bestuurders. "Maar blijkbaar is de zelfselectie en toelating voor het vak bus-/touringcarchauffeur zodanig dat dit jonge bus-/touringcarchauffeurs betreft die afwijken van het gemiddelde (risico)profiel van de gemiddelde jonge chauffeur. Daarnaast verschilt de context van het werk als buschauffeur sterk van de context waarin jonge beginnende autobestuurders grote risico's nemen. De buschauffeur vervoert klanten die voor een sociale controle zorgen. Jonge beginnende automobilisten nemen vaak grote risico's als zij na uitgaansavonden met leeftijdsgenoten rijden. Die context is niet te vergelijken met de omgeving waarin een buschauffeur werkt", staat in het onderzoek.
De nieuwe leeftijdsgrens gaat dit najaar in.

Afbeelding
Helft cannabisgebruikers kruipt binnen 8 uur na blowen achter het stuur 7 uur geleden
Afbeelding
Naarmate kinderen ouder worden, neemt de invloed van opvoeders op verkeersgedrag af 9 uur geleden
Burgemeester Frank Dales van Velsen flankeert een trotse Ronald de Vries.
WRM-docent Ronald de Vries is Lid in de Orde van Oranje-Nassau 29 apr, 14:11 3
Afbeelding
Leerlingen tevreden over de wijze waarop rijscholen omgaan met lange reserveringstermijnen 26 apr, 14:44 5
Afbeelding
Nieuw kentekenbewijs met aantal aanpassingen vanaf half juni uitgegeven 25 apr, 16:15
Hyundai werkt ook aan de ontwikkeling van auto's op waterstof.
Overheid werkt samen met Kia en Hyundai om auto's veiliger en duurzamer te maken 24 apr, 16:15